tisdag 12 mars 2019

Löv från grannens träd

LULEÅ Luleå Den vår de svage kallar höst. Jo, pyttsan, tänker du och blänger på grannens löv som trillar ner på din nykrattade gräsmatta. Många letar i lagboken, men där finns föga råd – utom när det gäller rötter och grenar från din grannes träd. Jordabalken 3:e kapitlet reglerar . Växer trädet över på deras trädgård har dom rätt att ta bort det som stör.


Men löven får dom snällt ta hand om själva.

Tänk i ett villaområde med många tomter kant i kant. Då skulle man ju få kratta lite här o där om alla skulle ta ansvar för sina löv. Nä, grannarna vill bara få lite extra . Hej, min granne har ett stort träd som står cirka en meter från tomtgränsen och vars grenar sträcker sig över min tomt. Om grannen vägrar får du själv på egen bekostnad ta bort grenarna. Nu är det ingen tvist denna gången.


Men undrar vad juridik kunniga säger om detta frågan? Löv från en ganske stor träd på min tomt har blåste in. Fallande löv från grannes träd bör ej anses utgöra en sådan.

Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline! Att din ek fäller löv på grannens tomt bör dock inte anses vara en sådan olägenhet för . Vad gäller egentligen när grannens träd till stor del lutar och sträcker sig ut över min tomt? Jag har vid flertal tillfällen påpekat. Denna kompakta mur av träd gläder ingen, den stänger ute sol och ljus, orsakar mossa och ger på hösten ett oerhört jobb med att få bort alla löv. Inte bara jag utan även jämsides . Grillning på eftermiddagen får klaras av i skugga, hävdar han.


Grönings träd är värre än ett fult plank på tre meters höj skriver Alf Törnkvist i ett av sina brev till byggnadsnämnden. Dessutom faller det ner en massa löv och kvistar på hans osedvanligt välansade gräsmatta. Uterummet har börjat mögla . För att inte tala om nedskräpningen, säger Ingrid Bryngelsson och pekar på vissna löv , barr och kvistar som faller ner från grannens träd. Att sätta upp solfångare på taket är inte att tänka på, säger Folke Bryngelsson.


De hävdar att grannens höga träd försämrar deras livskvalitet. Min granne är ständigt på mig att jag måste ta bort mitt surkörsbär som är det enda trädet på min lilla tomt. Grannen säger att den fäller. Undrar om grannen har rätt att kasta över löven tillbaks in i vår trädgård (det gäller löv som blåser in i deras trädgård från våran Kastanj);?


När jag är ute och räfsar så . Man stör sig på att grannens tujahäck skuggar tomten, att grannens grenar hänger in över garageuppfarten eller att grannarna har ljud för sig, gräsklipparen går igång och hundar skäller. Träd som skuggar ens uteplats och lämnar löv som faller ner på .

Till min moders fasa och min förvåning upptäckte vi att grannen som delar staket med oss hade kastat över stora högar med löv från sin trädgård till vår. Vi är inte helt säkra på varför, men det kan ha ett samband med att ett av våra träd har några grenar som sticker in på hennes tomt, vilket medför löv på . Båda träden är grannens och placerade på dennes tomt, men de växer snett så stora delar av trädens kronor hänger över vår infart och skräpar ner ordentligt, framförallt med kraftig fågelspillning, kottar, barr och löv. Nog har vi löv allti har hela skogen bakom huset men där har jag inga rabatter.


Gatlyktan är skymd av trädet så man ser inget när det är mörkt, snart får sopgubbarna ha sekatör med sig för att komma fram till tunnan för det . Jag tror (vet ej) att träd som hänger över på grannens tomt har man en skyldighet att hålla efter, men om man har träd på sin egen tomt som håller sig där finns inga skyldigheter. Tänk om alla människor med lövträd i sina trädgårdar var tvungna att rusa runt och kratta överallt! Det fälls ju ett och annat löv på . Du kan bli polisanmäld och skadeståndsskyldig om du olovligt tar ner träd på någon annans mark.


Nej, grannen är inte skyldig att ta ner trädet. Att få sin tomt skuggad eller att det faller ner löv är inte att betrakta som en olägenhet. Om du får problem med löv i . Bara en tanke: om ett träd som stått på grannens tomt ramlar ner på min tomt och grannen fortfarande äger trädet och ska städa upp på min tomt, gäller då samma logik alla löv som ramlar ned från grannens träd på min tomt? Kan jag begära att grannen ska höststäda min . Vad säger lagen om grannens buskar och träd börjar tränga in på min tomt?


Får jag avvisa objudna gäster och hur nära grannen får jag bygga? Halva det här trädets grenar hänger alltså över vår tomt. Det är lite höjdskillnader på vår baksida så vår tomt ligger lite lägre än grannens , vilket för med sig att alla löv.


Sen skuggar den nästan hela vår baksida också. Så min fråga är egentligen vad man har för rättigheter när det gäller sånt här, kan vi. Lacken blir kladdig och knottrig. Bron och broräckena blir likaledes klibbiga.


Dessutom sitter det en massa fåglar i trädet och skiter och det hamnar ju på bilen eller framför bron. Han har också andra träd som lutar sig över tomtgränsen och släpper sina löv mest på min . När det gäller träd kan det hända att rötter och grenar tränger in på en grannfastighet och att detta medför en olägenhet för fastighetens ägare. Som olägenhet räknas till exempel skada på fastigheten eller begränsningar i tillgängligheten, men däremot inte att trädet enbart skymmer utsikt, fäller löv eller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.