fredag 15 mars 2019

Ringa arbetsgivare efter intervju

Det kan vara oerhört frustrerande att gå och vänta på svar efter att du har varit på en intervju. Särskilt om det är för ett jobb som du verkligen vill ha. Men gå inte bara och vänta och hoppas på att det löser sig.


Bara för att intervjun är avklarad så betyder inte det att ditt jobb är över, snarare tvärtom. Tyvärr är många arbetsgivare dåliga på att höra av sig till kandidaterna och berätta hur de ligger till i processen.

Sociala medier ger också mer kunskaper om företaget, vilket är värdefullt om du går på ännu en intervju , eller erbjuds jobbet och ska diskutera lön och arbetsuppgifter. Jag var på intervju för ett jobb i måndags förra veckan. Arbetsgivaren visade många positiva signaler, sa. De skulle ringa men har inte ringt! När brukar arbetsgivare ringa referenspersoner?


Hur många dagar efter en intervju kan man ringa till. När kan man ringa arbetsgivare efter en intervju? De så att jag skulle fundera hur jag kände under helgen så skulle de återkomma på måndag eller tisdag.

Nu är inte klockan så mkt men om de inte skulle ringa idag, kan jag ringa dem då i morgon? Detta jobb har jag inte ens sökt utan de ringde mig pga att min . Näst efter intervjun är Telefonsamtalet det läskigaste momentet i jobbsökandet. De flesta tycker att det är obehagligt att ringa en arbetsgivare om ett jobb.


Så obehagligt att de aldrig gör det. Alltså borde den som faktiskt törs plocka upp luren hoppa fram till början av kön. Allt hänger på vad du frågar. Sagt och gjort så var jag där förra veckan och snubben visade mig runt och det var väl en lite halvflummig intervju. Men han sa iaf att jag verkade intressant och de skulle höra av sig i slutet av (förra) veckan eller i början av denna.


Men det var så att han var inte chef och kunde bestämma allt detta så han . Borde inte rekryteraren ringa efter intervjun? Hör det inte till allmän hyfs att ringa upp en person som varit på intervju ? Och vad ska jag göra om chefen blundar för mobbing på arbetsplatsen? Metrojobbs HR- expert Annika Ahnlun som även driver HR-bloggen, svarar.


Fråga: Jag blev kallad till anställningsintervju hos en arbetsgivare jag gärna vill . Efter att du har skickat in en jobbansökan eller varit på anställningsintervju börjar väntan.

Helst vill du så klart få ett svar direkt, men rekryterare har ofta fullt upp och det kan dra ut på tiden. När är det egentligen rätt att höra av sig? Får du en bekräftelse på att din ansökan har mottagits finns det inget värde i . Fast det finns dessvärre också en och annan arbetsgivare som helt enkelt glömmer bort att meddela jobbsökande att jobbet redan är tillsatt. Ett kort och klatschigt mejl däremot, där du tackar för en trevlig intervju , kan fungera som en påminnelse om vilken tillgång du skulle kunna vara för företaget. Anpassa ditt cv efter tjänsten.


Det är väldigt vanligt att arbetsgivare använder någon form av tester eller personlighetsformulär som man som sökande får fylla i. Om det är så att du får ett negativt besked från arbetsgivaren efter att du varit på en intervju , se till att du får med dig feedback från intervjun. De har fortfarade inte hört av sig från det första stället och jag tycker att hon borde ringa redan i förra veckan och höra vad de pysslar med - hon hävdar att det kan ge en negativ effekt. Det har gått lång tid efter anställningsintervjun utan att jag har fått svar.


Låt det dock dröja två veckor efter intervjun innan du stöter på. Både rekryteringsföretag och arbetsgivare bör se till att hålla kandidater informerade om hur processen utvecklar sig. Antagligen har jag ju inte fått jobbet, men dom kan väl ringa och säga det då! Funderar på att ringa själv imorgon, tror ni att det är en bra idé?


Det KAN ju ha blivit försenat. Någon mer som har upplevt detta? Jag har aldrig förr varit med om att dom inte hört av sig alls efter en intervju. När jag säger process tänker jag hur mycket tid det kommer att ta innan de kallar på intervju , hur många intervjuer de kommer . Jag har fått samtal om jobbintervju allt från timmar efter jag skickade min CV till veckor efter ansökningstiden tog slut.


Goda råd till dig som ska ringa på en platsannons, skriva personliga brev och för dig som ska gå på anställningsintervju. Att söka ett jobb är att marknadsföra sig själv. När du ringer och hör dig för om ett jobb som är ute på annons, skriver en ansökan eller kommer på en anställningsintervju gör du reklam för dig själv.


Så säljer du in din kompetens bäst när du ringer din möjliga arbetsgivare. Många tycker att det är jobbigt att ringa till okända personer, men tänk på att du säljer in din kompetens – inte dig själv som privatperson. Om du blivit ombedd att skicka in ditt cv så gör det direkt efter att samtalet har avslutats. Du har blivit kallad till intervju , och vill förbereda dig så mycket det går.


Titta gärna på företagets webbplats efter miljöbilder som kan ge en ledtråd om du är osäker på hur formellt det verkar vara. Det är så att jag var på intervju i Tisdags och det kändes väldigt bra. Tjänsten var den jag letade efter , jag får jobba med det jag brinner för och arbetsplatsen kändes riktigt trevlig. Nu är det så att jag vill påtala hur intresserad jag faktiskt är, utan att låta desperat.


Känner att jag heller inte . Vad ska man tänka på vid rekrytering? I vår podd för arbetsgivare får du råd inom rekrytering och arbetsmiljöfrågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.