måndag 11 mars 2019

Mäta lindningar elmotor

Ja nu brinner det i knutarna, eller kanske inte. Fläkten till pannan har skurit är det någon ide att försöka hitta lager och byta? Kan man mäta sig fram på nått sätt om motorn är ok invändigt? Startkondensatorn är lite lätt exploderad iaf :) Jag har ingen inkopplad elpatron eller liknande och imorrn är det fredag . Hur konstatera om en motor är hel eller ej.


Detta är lätt att göra om jag tar bort bläcken i motorn.

Men när motorn sitter illa till är det kanon att kunna mäta från kontaktor. Förstår att med Y-koppling kan jag mäta lindningar i serie, gör jag detta mellan alla faser ser jag om det . Toleranser vid motortester? Elektricitet - lite grunder. Lars Neuman, LRF Konsult. Normalt är motorns lindningar triangelkopplade (bild 6) och då ligger nätets huvudspänning 400.


Om man har utrustning för att mäta ström och spänning kan man använda sig av formeln för trefas-. Elmotorer finns överallt i den moderna industrin. Målsättningen med denna applikation är att mäta på två elmaskiner.

Som grund finns specifikationerna som tillverkaren har angett, vilket ger en teoretisk effektivitet för dessa samt ger ett referensvärde. Resultatet av denna mätning kommer att ge . Normalt ska det bli samma resistans (inom ± eller så) oavsett vilka faser man mäter mellan. Var och en av dem ska ha samma resistans, men det ska vara totalt avbrott om man mäter mellan två olika lindningar eller från vilken som helst av . Kan jag på något sätt med hjälp av en multimeter mäta upp motorn och se om den är paj eller inte? Lite större motorer har så låg resistans i lindningarna att det knappast kan mätas med vanliga mätinstrument. Mäter man motorns tre lindningar skall det vara samma resistans i alla tre.


Hushållsmaskiner har oftast inte en asynkronmotor utan en kolborstad likströmsmotor. Där finns ingen kondensator. Lösa lindningar : Om statorns elektriska lindningar är något lösa ökar vibrationsnivån vid 1Hz. Detta leder till att isoleringen på tråden skavs av, . Många elmotor misslyckanden orsakas av lagerhaverier. Lagren tillåta axeln eller rotorenheten att.


Kontrollera lindningar för kortslutning till ramen. De flesta hushållsapparater. I detta fall, konsultera kopplingsschemat på motorn för att vara säker på att mätaren mäter över varje lindning. Räkna med att se ett mycket lågt . Hej, Jag har stött på problem med våran kyl och frys som inte vill starta kompressorn.


Jag försöker mäta upp lindningarnas resistans men vet inte riktigt om jag tänker rätt.

Jag har stift in i kompressorn och vad jag läst borde resistansen över ett par vara lika mycket som summan över de andra två paren? Motor med två skilda lindningar resp. Mätning göres direkt på motorkopplingsplint enl. Mätningar kan även göras i motorns start- utrustning.


Jag misstänker att motorn är skrot, alternativt om lagren är så slut att det blir för trögt, men å andra sidan känns de inte så tröga. Jag har provat att Ohm- mäta den och då fick jag lika resultat där jag skulle ha motstånd. Alternativt om någon vet vart jag kan . Kolla kablage, anslutningspunkter med mer. Eller mät som Jörgen beskrev.


En helt korrekt beskrivning. Glöm inte jordpunkterna också! Det hjälper inte om startmotorn jordar sina lindningar perfekt när jordflätan mellan motor och chassie eller batteri och chassie inte fungerar bra. Du får nog helt enkelt mäta upp lindningarna i första hand för att komma vidare.


Tag och avläs kondingen så folk hinner leta fram en sådan åt dig medan du mäter och trixar. Sedan är det bara två lindningar i motorn, eller åtminstone går det bara in trådar. Y- och D-koppling, olika startapparater och deras för- och nackdelar, samt på slutet lite grann om. På märkskylten ovan står det ”4V Y” och. Cirka 5- skillnad mellan . I figur visas den principiella uppbyggnaden av en elmotor och det magnetiska flödet.


I både statorn och rotorn ingår kärnor av järn som gemensamt bildar en magnetisk krets. De strömmar som finns i statorns respektive rotorns lindningar genererar ett flöde i den magnetiska kretsen. Flödet passerar i radiell riktning genom . Jag(nicolas) tillsammans med christoffer J, Jonathan D och Jepser F har gjort en video om olika typer av. Varför bör man testa isolationen?


Att testa isolationsresistansen rekommenderas starkt för att förebygga och förhindra elektriska stötar. Det ger ökad säkerhet för människor och reducerar, eller i bästa fall eliminerar perioder av stillestånd. Isolationsprov (så kallad meggning) bör även göras på objekt efter reparationer. Fältet består av lindningar som är placerade i statorn.


Genom fältlindningen passerar en ström som ger upphov till ett magnetiskt fält. Detta fält har en fast bestämd riktning i motorn. Ankare - roterande delen av motorn.


Ankarlindningen ger upphov till det andra magnetiska fältet i motorn. Strömmen till ankaret går via.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.