onsdag 13 juni 2018

Bila betonggolv källare

Efter att ha läst det mesta om tidigare utförda källarprojekt här på forumet är det en sak jag undrar över. Jag har nu planer på att bila bort befintligt källargolv så att jag kan gräva ur och komplettera med isolering för att sedan gjuta nytt golv med . Beroende på hur tjock isolering du vill ha, samt om du vill ha vattenburen golvvärme så behöver du olika djup på ditt betonggolv. Hej Micke, Vi skall bila ut vår källare och vet idag inte hur mycket vi kan gräva ut, vi kommer ta hänsyn till dräneringsrören. Vilken underliggande isolering . Jag skall bila upp ett ca 1kvm hål i golvet i ett rum som jag skall ner med avlopp, så det jag funderar på är skall man hyra en maskin å göra detta eller räcker datt köpa en borrhammare med bilnings funktion ?

Hemmabio i källaren - Byggtips? Bor du i ett hus med en oisolerad källare eller suterrängvåning? Du kanske har funderat på att göra om det utrymmet till boyta eller spa-del. Det kan handla om hela utrymmet eller bara något enstaka rum.


För att kunna göra detta är du troligtvis tvungen att bila bort det gamla golvet och sedan gräva ut . Har du en källare som du vill renovera eller inreda? Vi har låtit vår expert Peter Bratt beskriva några vanliga källartyper. Att bila upp betonggolv är toppennöjet varje lördagskväll.

Jag förstår inte vitsen med att bila upp bredvid de gamla rören och lägga nya parallellt. Får du inte korsningar mellan gamla och nya vid vissa greningar? Jag skulle ta bort de gamla och lägga nya på samma plats. Om de nya rören skall gå . Jag har ett klinkrat betonggolv i källaren som jag skulle vilja sänka.


Helst hade jag gjort det rejält och sänkt det. En tanke är att fräsa upp spår i golvet, bila bort det som är emellan och på så vis ganska smidigt komma ner ett par cm. Därefter jämna ut ytan . När familjen Andersen skulle renovera badrummet i källaren , fick de en obehaglig överraskning. Man kunde inte gräva ut för att väggarna var för korta. De skulle alltså förlängas, och det klarade Kim Andersen själv.


Ska anlägga badrum och tvättstuga i källaren på en 40- talsvilla. Rummet har tidigare varit pannrum och golvet är i uselt skick med hål genom betongplattan och fukt. Samtliga är ju riskkonstruktioner och nu ska vi så sakteliga göra om källaren och göra den mer beboelig.


En sak som måste åtgärdas för att få mindre källarkänsla är det kalla oisolerade golvet. Det bästa sättet, har jag förstått, är att bila upp, isolera och gjuta en ny platta. Detta har vi just nu inte tid med.


Reparation källare - start Reparation av golv, dörrar, bära avlopp, utjämning väggar.

Speciellt unga par som vill gå varmfota inomhus och därför dammar in golvvärme i källaren , säger Hans Elfner. Problemet som skapas när grunden är dåligt isolerad är att golvvärmen värmer upp marken under, vilket sedan skapar en fukttransport in i huset. Man utjämnar värmedifferensen mellan . Hört dock att golvvärme inte ok på betonggolv då det leder fukten bort till andra områden istället som inte har golvvärme. Om huset är från 50-talet gissar jag att det är en källare med betong väggar och betonggolv. En källare behöver inte vara ett betonggolv med kall luft som bara fungerar som förvaringsutrymme.


Tänker man till innan och isolerar på ett bra sätt kan källaren bli att extra boutrymme i huset. Byggmentor går igenom vad du ska tänka på inför renovering och inredning av källaren och tittar på vad det kan . Betongarbetaren vet hur man gjuter och armerar för att få en stark konstruktion. Via ServiceFinder får du gratis offerter av yrkesmän inom betongarbeten. Vi bestämde oss för att även bila upp golvet till avloppet i tvättstugan så att samtliga avloppsrör i hela källaren kan bytas ut. Det är ju lika bra när vi ändå har bilningsmaskinen (eller va den kallas) här, och när rörmokaren ändå är igång.


Det var riktigt tur att vi tog det beslutet. Bara bilningsmaskinen nuddade . Nu tänkte jag gräva ut detta och isolera samt gjuta betong. Det är rum som ska gjutas och har lite funderingar på priser. Kan denna kalkyl nedanför stämma? Samt är det något jag bör ändra på?


Det är också lätt att riva upp, en slägga räcker ofta. Värmeisolering och uttorkning .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.