onsdag 16 januari 2019

Fräsa in vp rör i vägg

Jag har precis rivit panelen i källaren och ska nu ha putsade väggar i stället. Problemet jag har är att jag skulle vilja fräsa in elen( VP - rör ) i. Det behövs egentligen inte särskilt mycket material för att bygga in kablarna i väggen , det du framför allt behöver är rör. Det finns några olika alternativ att välja på här.


De vanligaste är så kallade flexslang eller vp - rör.

Det enklaste är egentligen att köpa flexslang, då slipper du hålla . Kabeln som jag vill flytta in i väggen är en tjock vit 3-fas kabel, ca mm bred. Min fråga är nu, är det tillåtet att dra en sådan kabel i väggen och spackla igen utan att använda VP - rör ? Använder jag VP - rör får det inte plats om jag inte fräser i betongen). Om inte, finns det något sett att lösa detta? Elen ska dras om i ett par rum i samband med renovering (av en elektriker) han tyckte dock att jag skulle göra det dammiga jobbet själv :lol: Jag ska ha in några extra eluttag och behöver därför fräsa från befintliga uttag.


Väggen består av tretex och under det råspånt. Citat: Ursprungligen postat av SeaCrow.

Man får klamra EKK- kabel innanför väggen (dolt dvs). Men det är väl inte så många som nyttjar den metoden. Vet inte hur det är med betong men det lär ju vara smidigast att fräsa ut ett spår och dra i ett VP - rör.


Hemel: fälla in kablar i vägg? Nja jag skulle tro att det tar en som inte pysslat md dylikt innan iaf 3-dagar att fräsa in ett rörsystem som passar aktuell möblering. Dosa eller valigt rörutlopp ur väggen ? Hur ska du avsluta rören? Ett 16mm VP - rör sväljer inte enorma mängder kablar. Vad ska det i för kablar?


Går det bra att dra flera Cat kablar i ett Flexirör ( rör för el-installation i vägg )? Bör jag fräsa spår in i gipsplattorna med ett multiverktyg och sedan fräsa en bit av regelverket och där fästa kabeln, eller blir det snyggare att helt enkelt . Det är din bostad så du bestämmer så länge inte byggnaden påverkas (t.ex. riva bärande vägg , balkar o.d.) Fräsa och försänka kablar skall gå bra så. Om du vill ha det välgjort, så kan du förlägga vp -rören, och bara spackla fast dom bitvis, så att elektrikern ser vad du gjort, och sedan, när han är klar, kan . Jag har då sett en maskin som ser ut som en vinkelslip med parallella blad på som man ska köra med och sen bila bort det i mitten. Tänkte främst på att få ner ett vp - rör innan jag lägger golvet så . OBS, hyra av spårmaskin, dammsugare samt dammsugarpåsar tillkommer, pris fås av elektrikern.


Arbetet utförs av behörig elinstallatör.

Jag skulle nästan behöva göra detta i hela rummet, då det är kablar som går lite överallt, så min fråga är om man kan fräsa ett spår ganska långt ner på gipsskivorna runt hela rummet, stoppa in slang eller vp - rör , spackla igen och sedan bara tapetsera. Skivorna är ju fästa i reglar som går lodrätt och jag . Lyx med väggar som vilar på reglar själv tänkte jag fräsa upp djupa spår i mina bärande betongväggar (tror den hårdare varianten av betong heter Y-betong). Skall sätta upp lite högtalare på väggen. Så behöver borra ett hål c:a 2m upp på väggen och ett bakom listen vid golvet. Nu är det bara så att mina väggar är helt fullproppade med isolering, några tips eller idéer på vad man kan använda för att komma så långt som två meter innanför . Sen gäller det precis som med vp rör att kabeln måste vara omdragningsbar om du har den i väggen.


Spikskydd när du går genom reglar osv. Har även för mig att man inte får bland dold förläggning med vp - rör ihop med med dold förläggning av . Fasta installationer är elektrikerns och rörmokarens område. Men du kan i stället klara en hel del av förarbetet, t. Det är enkelt och får priset på hantverkarens räkning att bli lite lägre.


Har läst lite olika varianter om om det går att få in två catkablar i ett 16mm VP - rör eller inte så då börjar jag fundera på om jag ens behöver använda VP - rör ? I och med att vi visste var vi ville ha kontakter, lampknappar etc så drogs vp - rör och slang till de platser där de behövdes redan i grunden innan man hällde i. Och ska man upp i höjd med lysknappar eller lamputtag till exempel så får man antingen fräsa ur spår för vp-slang i en dörröppning, eller borra hål i . Ett krav är att det ser så diskret ut som möjligt varför det blir nödvändigt att fräsa en kanal i väggen för att lägga in en kanal ner till golvet för alla jävla kablar (är väl en nätkabel och några hdmi-kablar. Fräs en kanal och lägg in lämpligt rör bakom (mm VP är en bra början) så blir det snyggt och prydligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.