måndag 2 april 2018

Testa startmotorn

Har en startmotor som ligger på en hylla i garaget. Koppla till ett batteri antar jag. Går startmotorn och bilen igång så är det tändplattan på tändningslåset som är trasigt. Se bara till att testa detta då startmotorn inte fungerar, för om det är tändplattan som strular brukar det fungera som vanligt då och då.


Så här gör du för att felsöka eller testa din startmotor med en skruvmejsel.

Om jag tar ett vanligt bilbatteri och en startkabel från minus till någon ögla på startmotorn samt en startkabel till muttern på startmotorn samt öppnar klämman så att jag når solenoiden också. Blir asajobbigt att montera för att sedan demontera sen montera den andra och sedan demontera för att he . Fortfarande klickljud efter byte av startmotor. Så här testar en startsolenoid – bildelar bildelar. Om tändningen är okej, då problem kan vara med startmotorn själv.


För att kontrollera att möjligheten finns i bilens instruktionsbok och direkt ansluta bilbatteri med startmotorn för att testa att arbeta. Om motorns fungerar bra, sedan testa bilen .

Tänkte koppla loss de två senare (klenare) kablarna. Men hur skall jag sedan ansluta för att få igång den? Hade turen att ramla över en begagnad 9startmotor på bilskrot för ett par hundralappar. Finns något halvenkelt tips att kolla om denna nya smotor verkar OK eller är det enda sättet att sätta in den i bilen och testa ? Självklart kan man ju inte vara säker förrän man provar, men tänkte att det kanske finns . Eftersom att föregående test visade att volten sjönk med 2V så tog jag två andra batterier och gjorde om test och samma resultat.


Lossade solenoiden från startmotorn men där fanns inget matnyttigt att fila på. Har just rivit ut startern ur bilen å undrar hur man ska koppla batteriet för att testa den. Ska man sätta minus i chasiet eller?


Har hört att man skulle fästa en sladd på solenoiden och sen duta på pluspolen på batteriet för att se om den funkar, kan man göra detta test utan tändningen på i sså fall . Kontrollera även överföringen från batteri till startmotor - kablage och kontakter. Speciellt jordkablar och även mellan motor och kaross. Belastningstesta batteriet alt.


Trött startmotor kan även vara . Om bromsljuset inte lyser då man bromsar kan inte startmotorn få någon ström.

Vanligaste orsaken är att en av brytarna framme i switchen är trasig. Testa att bromsa med andra handtaget istället och se om bromsljuset lyser då. Testa i så fall att elstarta samtidigt som bromsljuset lyser.


Om det nu fungerar är det någon av . När jag trycker på startknappen klickar det bara i relät men startern drar inte runt. Jag har nytt batteri och har putsat upp de kablar jag kommer åt men det verkar inte hjälpa. Finns det nåt annat bra att testa innan jag slänger ut 600kr på ett . Så här ligger det till nu en som jobbar på en känd mc firma i linköpingstrakten har tagit med startmotorn till sitt jobb öppnat och kollat solonoiden (ursäkta ev stavning ) och kollat start motorn ! Montera startmotorn och prova med startkablar direkt på startmotorn. Ja, därför han redan har gjort det, vilket du sett om du verkligen läst inlägget.


Nja nu har du läst lite slarvigt. Då kan det vara läge till att byta startmotor. Startmotorn är din motor i din ”motor” som ger dig funktionen att starta din moped med hjälp av ett knapp tryck. Om att knacka på startmotorn leder till att bilen startar nästa gång du veva, som är en annan indikation att din startmotor är dåligt. Ta dålig start till delar butik när du ersätter det.


De kommer att kunna ge det ett sista test för att se om det är dåligt eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.