tisdag 25 september 2018

Barn som läser mycket

Men föräldrars påverkan kan inte nog betonas när det gäller läsning och läsförståelse. Du behöver inte vara utbildad pedagog för att göra skillna bara genom att uppmuntra till läsning, heja på när det går trögt, läsa mycket (för dig själv och ditt barn ) och ha en positiv attityd till läsningen hjälper du ditt barn. Läsrörelsen och Junibacken.


Information om den viktiga högläsningen och om arbetet med språk och läsning på förskolorna i Bara finns nu i broschyren Spelar det någon roll att jag läser för mitt barn , som kommer att finnas i barnens introduktionsmapp när de börjar på förskolan. I broschyren finns också bra tips på vad man kan tänka .

Alla barn behöver läsa böcker, frivilligt och för nöjes skull, för att klara av skolan, och för att kunna fungera i samhället. Många fyller sina dagar med tv- och datorspel, internet och tv-tittande, och det finns inte så mycket ledig tid över för läsning. Ett knep kan vara att inte ta med . Barn har ett stort passivt ordförråd och de förstår mer än de kan uttrycka.


Det viktigaste är att det är kontinuerligt. Om det glöms bort och man säger att ”vi läser i helgen” blir det kanske inte av. När man högläser för sitt barn så ökar ordförrådet mycket.

Det finns ord som man inte använder i ett vanligt samtal . Det går fort att läsa kortversionen av Lära Barn att läsa. Samtidigt får jag mycket kunskaper om den första läsinlärningen. Exempelvis motsvarar kapitel om Ordförråd fem sidor i kortversionen men sidor i fullversionen av Lära Barn att läsa.


Ordförrådskapitlet tar upp innebörden i at erövra or hur jag som lärare mäter . Jag tror inte det beror på att föräldrar medvetet gör sina barn en otjänst, det handlar om okunskap. Förutom att ordförrådet stärks så bidrar också högläsningen till en viktig social vana. Johanna Lindbäck menar att man har mycket att vinna på om böcker och läsning tidigt blir en naturlig del av barnens liv. Det är ett snabbt pulserande samhälle som vi lever i och det finns väldigt mycket teknik och mycket som upptar tid och tankar.


Hursomhelst, eftersom jag ägnar mycket av dagarna till just barnböcker tänkte jag att det var dags för ett inlägg kring detta. De flesta av oss har med säkerhet hört att det är viktigt att läsa för barn. Om det är något de flesta föräldrar uppfattat gällande barns språkutveckling tror jag det är just detta.


Lekläsningen är en lek bland andra där barn gör något som de ser. Man måste lägga ner mycket tid på sin läsning utanför skolan eftersom tiden i skolan inte räcker till för att utveckla läsningen till en färdighet. Jag har funderingar kring min bonusdotter.

Sedan jag lärde känna henne för år sedan så har hon alltid varit intresserad av böcker, hon sitter konstant med näsan i en bok. Jag läste också mycket som barn och har inte reflekterat så mycket över det här innan men nu funderar jag på om det gått till överdrift. Om barn idag läser mycket tidigare, varför är då.


Läser ni böcker för era barn varje kväll? Hur läser era 8-åriga killar? Läsa minuter varje dag? Jag oroar mig över min sons läsvanor. Visst är det roligt att han tycker.


Att läsa med eller för sitt barn är något av det bästa man kan göra som förälder. Här är några av de stora fördelarna det för med sig! Barn får mycket av sitt ordförråd från tryckt text. Tänk själv när du läser – vad många ord du kan men aldrig använder i dagligt tal! Med ett större ordförråd blir det lättare att förstå faktatexter och så småningom skriva egna skolarbeten.


Barn som blir lästa för som små har ofta lättare att lära sig läsa och skriva. Mycket bra för nutidsorientering. Barnen älskar att veta vad som händer, Då kan de förklara för sina klasskompisar.


Och känner sig lite coola. Prioritera ditt eget läsande. Som förälder till tre barn i skolåldern kan det vara svårt att hinna läsa själv, att ta sig den tiden. Men faktum är att barn och ungdomar läser mer än vuxna.


Många tycker att barn läser mycket mindre än förut. Hon sade att sättet att läsa har förändrats . Rent faktiskt ser det ut så här: Över hälften av befolkningen läser i en bok under en genomsnittlig vecka, för drygt procent är det en skönlitterär bok. Det är ungefär lika mycket som för tio år sedan.


På hisnande kort tid har barn och ungdomar börjat överge böckerna till förmån för det som erbjuds på nätet. Aldrig har unga människor läst och kommunicerat så mycket som idag. Jag tror våra barn blir mer empatiska och nyfikna om de läser böcker.


Läskompetensen bland barn i Finland är god men håller på att försämras. Satya Brink ger konkreta förslag på hur denna trend kan brytas. När barn försjunker i en bok får de utlopp för sin inbyggda nyfikenhet och . Läsning är föda för intellekt och själ. Så visst spelar läsningen roll!


Källa: Mats Myrberg (Professor i specialpedagogik).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.