torsdag 31 maj 2018

Fixa dåliga gängor

Gänga i topplocket till tändstift? Gängpaj, har du lagat sånt utan att använda insatsgänga? Det händer ibland att man hittar ett hål med dåliga gängor eller ser till att ett hål får dåliga gängor och det kan vid en första blick verka va rena katastrofen men kan ibland va förvånansvärt enkelt att fixa. Skulle byta 4st dåliga pinnbultar på en motor, 3st fick jag ut lätt men den 4:e drog sönder gängorna i . Nött skruvhål till pedal på spinningcykel, hur fixa ?

Rädda gängor i spånskiva? Har ni som jag dragit åt stålskruvarna till bromsoken för hårt i ramens eller dämparens mjuka aluminium. Då kommer ni för snarare än senare få åtgärda gängan enligt nedan: 1. Gängan i Aluminium är sönderdragen och ger inte längre ett mothåll till den hårdare . Tyvärr skar gängorna i vevarmen på höger sida när jag drog ur de gamla pedalerna så nu är det bara ett hål utan gängor.


Jag har konstaterat att hålet är för stort så det går inte att gänga om med samma dimension. Kedjehjulen ser ut att vara integrerade med vevarmen varför jag inte kan byta vevarm utan . Och du vill fixa det själv utan några dyra kostnader.

Då kan denna guide vara bra att läsa igenom först. Här lär du dig vad du behöver för att. Det krävs lite pulver för att pressa ner gängtappen i materialet Jag tog i så pass mycket att jag lyckades knäcka vertyget på mitten, riktigt dålig kvalite var det på . Visst är det förargligt med sönderdragna gängor. Oftast går de sönder i blocket när man ska skruva fast. Det finns ju några olika sätt att laga trasiga gängor.


Efter att ha googlat runt lite på nätet, hittade jag något som heter V-Coil, som är typ samma sak(?) som helicoil. Har inte funderat så mycket på det, men igår när jag var en sväng på Biltema köpte jag gänginsats (helicoil?). Skall ta med ramen till östercykel här i Jönköping idag. Har ringt dit och han sa att det skulle gå att fixa.


Någon som vet hur mycket arbete det är att fixa till gängorna? Hinnar man fixa det på under timmen? Tog mig en närmare titt på min ram igår och gängorna är inte jätte dåliga.


Ofta drar man sönder dem i motorblocket när man ska montera variatorkåpan. Här visar jag hur man fixar nya gängor. Som kanske ni sett i mina klipp använder jag borrmaskin med moment för att undvika sönderdragna gängor.

Men här var skadan redan skedd. Ok, nä, det går kanske ändå inte att borra och gänga med tråget på plats. Ett tråg kan du alltid fixa via skroten. Här hittar du utförlig information och gör det själv instruktioner med förklarande fotografier som visar dig hur man gör när man skär gängor.


När en gänga går sönder brukar man ofta ersätta den med en gängspiral av rostfritt stål. Vi har två identiska topplock med M18- gänga i tändstiftshålet som ska repareras, fast vi tänkte prova andra metoder än spiraler. Helicoil och Recoil är nog de mest kända fabrikaten.


Vi börjar med att prova en stålinsats . Tjena Har några förskruvningar i plastdäcket på olika ställen som skruvgängorna ej tar i längre, så fästena som skall sitta fast med hjälp av dessa sitter e. Man kan förstås byta till metallgänga och gänga upp hålen men det innebär inköp av fler verktyg och mer jobb, lockar inte direkt. Jag är rätt säker på att just träskruv dessutom är en dålig idé. Har för mig att träskruven har vassare gängor medans plastskruven har rundare mjukare gängor. Jag får inte på mina hjulmuttrar på min volvo 7för någon har dragit dem snett så gängan tagit stryk neutral.


Känns inte så kul att åka runt på 2st muttrar bredvid varandra på ett bakhjul tongue. Så jag undrar om man kan fixa gängan eller om jag måste byta ut hela bulten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.