måndag 21 maj 2018

Varför tycker du att vi ska välja dig

Standardfrågan man alltid får på en arbetsintervju, men vad svarar man? Har du ett färdigt svar, eller. Varför ska just du få jobbet?


Vad kan du tillföra, varför ska vi välja just dig ? Vi ska först ha en gruppintervju och sen enskild.

Mitt svar är egentligen att det. Om du har tid kanske du kan skriva lite här om hur det var, nåt som du tycker man ska tänka på etc just vid gruppintervjuer. Hur ska man kunna lita på ett svar från någon man inte känner, som dessutom ska försöka sälja sig själv till dig.


Jag tycker bara att du klagar på andras (vettiga) svar, utan att bidra med något själv. Håll nu mun när vuxna talar. OnT: Jag tycker inte att det finns något givet svar på den frågan.


Frågan kan vara ställd på lite olika sätt, vara mer eller mindre uttalad men syftet med frågan är alltid det samma. Din chans att sälja in dig själv och rekryterarens chans att bli både övertygad och säkerställa att .

Positiva och negativa egenskaper har jag kläm på men inte varför de ska anställa just mig och varför jag är bäst lämpad för tjänsten. Det kan jag ju inte veta jag vet ju inte vilka de andra är på intervju! För att jag har förmågan att.


Här är tre möjliga sätt att ta sig an frågan, välj med fördel den approach som passar dig. Identifiera vad som gör just dig bra för jobbet, sen varför du tycker om företaget – och hur du vill vara en del av det. Exempelvis: ”Jag har alltid varit . Utvärdera hur du tycker att intervjun gick – vad funkade bra, vad funkade mindre bra och försök hitta ett bättre sätt att hantera samma fråga vid nästa intervju. Ett tips när det gäller att svara på frågor om dig själv i förhållande till dina konkurrenter är att använda specifika detaljer.


Alla kommer att tala i allmänna termer, så du måste utmärka dig lite gran säger Linda, lärare från Halmstad. Ge konkreta exempel som visar att du är den . Först känner man glädje och sedan börjar man snart fundera på hur man ska bete sig för att få det arbete man söker. Vi tycker också att det är ett roligt sätt att lyfta fram sakfrågorna i kyrkovalet, säger David Wingren, nyhetschef på tidningen Dagen. Hans förhoppning är att valkompassen blir en rolig upplevelse, men också att den ska vara klargörande.


Att förstå vad alla tycker i ett kyrkoval är en ganska snårig sak, och . Man får ju tänka lite på att man sedan ska motsvara det som man har skrivit också, inte bara för att imponera liksom, man kan till exempel inte skriva att jag är punktlig och sedan komma för sent! Tycker att denna tråden är jätte bra, inte så lätt att komma på något riktigt bra själv alltid haha, ska söka extrajobb på mcdonalds .

Vi kan även erbjuda en simulerad intervju som en förberedelse för den riktiga intervjun. Svaren ska komma naturligt. Skaffa dig information om företaget. Ibland känns det så svårt. Men misströsta inte - vi har samlat de bästa tipsen för att du ska ta jobbet!


Hur du får kunderna att välja dig. Det enda vi behöver tänka på varje dag är ju faktiskt varför kunderna ska välja oss. Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till.


Diskutera gärna hur du ska formulera dig med någon kompis eller kollega som känner dig väl. Det kan vara svårt att själv kategoriskt veta vilken personlighet du har och vi människor är ofta mer komplexa än att vi bara stämmer in på det ena eller det andra. Vad tycker du är viktigt hos en arbetsgivare?


Frågans syfte: Berätta om dig själv är en öppningsfråga som kan spinna i olika riktningar men det väsentliga är att den öppnar dörrar mot det du vill visa. Ska vi börja med det yrkesmässiga eller min bakgrund och mina intressen? Du vet inte vad intervjuaren tycker och du gör bäst i att vara lite neutral. Att förändra en annan människas åsikt är mycket, mycket svårt.


Särskilt om hon inte känner dig personligen. Vi människor är nämligen av naturen skeptiska mot alla som inte tillhör vår egen sociala grupp. Vi tror ogärna på vad främlingar säger – särskilt om det de påstår strider mot vår befintliga uppfattning. Hur intervjun går till är olika, här berättar vi hur det kan gå till när du söker jobb som lärare. Tala kortfattat om var du är uppvuxen, vilka utbildningar du har gått och vilka anställningar du har haft.


Nämn också vad du tycker om att göra på. När vi börjar undersöka våra värderingar får vi andra perspektiv, och vi upptäcker att ibland stämmer våra liv inte alls med vad vi egentligen tycker är viktigt. En värdering som till exempel ”Jag vill ta hand om mig och ha balans i livet” gör det enklare att veta vilket motiv och därmed vilket agerande du ska välja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.