onsdag 27 februari 2019

Jobba dagen efter feber

LÄS MER: Så farligt är det att vara beroende av nässpray. Första dagen med en förkylning när man är kraftigt förkyld så är man också väldigt smittsam och då kan det vara bra att vara hemma. Har man feber så ska man stanna hemma för då behöver kroppen vila, säger Anna Nergårdh, chefsläkare på . Lyssna på din kropp och känn efter om du kommer orka jobba. I början av en förkylning är smittrisken värst.


Så, när är det egentligen rimligt att återvända till jobbet efter exempelvis en influensa?

Så här säger epidemiologen AnnaSara Carnahan från Folkhälsomyndigheten: – Influensan är som mest smittsam precis innan man blir sjuk och när man är som risigast. Börjar man må bättre och inte har feber längre så bör man också . Idag är jag hemma, men ingen feber nu på em. Skulle säkert orka jobba imorgon men tänker stanna hemma.


En halv karensdag har jag ju redan fått betala och den extra dagen jag är hemma imorgon kostar mig inte så mycket. Hinner ju fixa och städa lite imorgon hemma. Dessutom har jag en skolsak kvar . Hur gör du med jobb när du är sjuk?


Varit sjuk - inte helt återställ skulle ni gå till jobbet.

Går du och jobbar med feber ? För vad stannar du hemma från jobbet? TO Jobba dagen efter feber heartofpayne. Jag kände mig hängig och lite udda i kroppen igår så jag valde att gå hem tidigt och vila.


Min mamma säger att jag borde stanna . Med tanke på smittorisken är detta extra viktigt för de som jobbar inom skola och sjukvård. Inse dina begränsningar. Om du är väldigt förkyld.


Om en eller två Panodil inte hjälper bör du inte gå till jobbet. Om man däremot har en förkylning med snuva och lätt halsont brukar man klara av att jobba. Den första dagen när man behöver avstå från sitt arbete på grund av en sjukdom är en karensdag. Några vanliga symtom vid förkylning är hosta, halsont, snuva, huvudvärk och feber. Eller har jag värre feber än er?


När jag har feber mår jag dåligt bara av att tänka på att jobba. Att gå till toaletten känns som en mardröm. Ibland skakar jag som om jag badat i en isvak.


Trippa och jobba dagen efter ? Ok att gå till jobbet lätt sjuk? Mitt jobb kräver dock att jag har konstant dialog med en hel hög människor, även om jag sitter framför en skärm mest hela tiden om jag inte är på möten.

Lite halvjobbigt att sitta och hosta lungorna ur sig med feber och halsont på tel. Men många har inte det tålamodet, efter två dagar åker de till vårdcentralen och vill ha penicillin, vilket är helt onödigt eftersom det oftast inte hjälper ett dugg. Man ska lyssna på kroppens signaler.


Feber och trötthet är ett sätt för kroppen att signalera att du behöver ta det lugnt. Jag har haft en del intressanta diskussioner med med vänner o bekanta om feber o sjuknärvaro på jobbet. När man känner sig febrig o hängig o termometern ändå stannar under 3grader så går de flesta av oss till jobbet för att undvika att känna sig som en simulant. Baksmälla är en ursäkt som delvis duger bara i Finlan i Norge kan man antagligen börja se sig om efter ett annat jobb.


Visserligen säger sig bara en procent av finländarna alltid acceptera baksmälla som förklaring, men de som fördömer sjukskrivning dagen efter är betydligt färre än i övriga Norden, procent mot . Vi har dessutom bärbara datorer allihop så vi har möjligt att jobba hemifrån, så om man känner att man ändå orkar jobba fast man är sjuk är det fritt fram att göra det från hemmakontoret. Jag är hemma om jag har feber , inte annars. Ungefär ett dygn efter att du har smittats märks de första sjukdomstecknen. Saker att tänka på om du är förkyld och funderar på att gå till jobbet. När man är förkyld känner man sig hängig och brukar vara snuvig eller täppt i näsan och irriterad i halsen.


Det är vanligt med hosta och huvudvärk och ibland kan en förkylning även ge feber. Snuvan är till en början vattentunn och . Sällan jag hört att första diarré-symtomet eller influensasymtomet vanligen bryter ut 06:00. Det har antingen pågått sedan dagen innan eller ca 1-efter senast man satte i sig föda. Nu får det vara slut på myglande, man kan faktiskt jobba när man är förkyld. Under vinterhalvåret går många till jobbet med hosta, snuva och kanske till och med feber.


Men den som gång på gång arbetar trots. En del anställda kompenserar kanske sjukfrånvaro genom att delvis jobba hemifrån och exempelvis kolla mejl, säger Gunnar Bergström. Med de krav på tillgänglighet och . Efter ungefär ett dygn efter att du har man har smittats märks de första sjukdomstecknen. En förkylning kan någon gång ge lite feber och barn får ofta feber när de är förkylda än . Och man kanske inte ens märker att barnet har feber i stressen på morgonen.


Men vad ska man gå på när man misstänker att något är på gång? Har barnet feber är det inget snack, då ska det vara hemma. Kan man be förskolan anpassa dagen efter barnets ork?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.