fredag 30 november 2018

Borra i betong med vanlig borrmaskin

Sep Ska sätta upp en lampa i taket här hemma och måste borra ett nytt hål då alla lampkontakter sitter i väggen i lägenheten. Nu undrar jag om det går bra med en vanlig borrmaskin med betongborr (har borrat i väggarna med den men den är lånad så har inte velat ge mig på taket innan jag är säker) eller om . Borra betongvägg , vad behöver jag? Vad är egentligen användningsområdet för en slagborr idag.


Har även kört med vanlig borrmaskin och de SDS- borr du har på nedre bilden i lättbetong , även tegel, och då utan slag med låg hastighet. Men är inte risken stor att jag förstör Makita borren om jag kör utan hammare?

Translate this page Jul posts - ‎authors Billig och bra går inte ihop, är det armerad betong typ husplatta eller ska du borra i en gammal vägg? En lägenhet vi bodde i kunde man borra i väggarna med en betongborr och vanlig borrmaskin. Titta om ryobi har borrmaskin med slagfunktion, det är ett rätt prisvärt märke. Jag har en milwaukee som gått . May Har börjat få till alla möblerna på rätt plats och så, men nu till problemet: När jag borrar i väggarna så går det okej att borra 3-5cm, men sen tar det fan stopp!


Här hittar du bra tips om slagborrmaskiner och vad du behöver tänka på när du ska borra med slagborrmaskin. I många svenska hem finns betongväggar , tegelväggar eller andra material som är svåra att forcera med hjälp av en vanlig borrmaskin. När det är dags för nya hyllor eller tavlor .

Den här artikeln ger dig steg för steg instruktioner och förklarande fotografier när du vill borra i betongväggar. På den gamla goda tiden hade man inga större problem att få upp sina hyllor, tavlor, väggklockor etcetera på väggen. Jan Ifall du inte har en borrhammare men en vanlig borrmaskin med slagfunktion och en envis betongvägg är ett tips att första göra ett litet hål med en mindre dimension än det som egentligen är tänkt och sedan borra med den rätta dimensionen. Jun Vi ska hänga upp en torkställning i taket på balkongen och behöver borra hål, vi har en slagborr av det billigare slaget typ 299kr och hur mycket jag än tryckte och borrade igår kom jag inte in mer än kanske mm.


För jag antar att jag inte har nån anpassad borr för betong. Ska du skruva i betong så finns det visserligen särskilda skruvar för det. Kan dock inte uttala mig om dessa då jag aldrig använt dem. Annars är det borra och plugga som gäller. För att borra i vanligt tegel är slagborrmaskinen perfekt.


Om du vill borra i mycket hård betong behöver du kanske en borrhammare. Se med hjälp av en kontrollapparat till att du inte borrar i en. Om behovet bara uppstår då och då kan borrmaskiner användas.


Slagborrmaskin Cocraft HI 850-T. Stark, lättanvänd maskin för borrning i trä, stål och betong. Nyckellös chuck för smidiga verktygsbyten. Här visar vi hur du väljer rätt borr och bits till rätt jobb.


Detta är den klassiska borrmaskinen som de flesta hade för år sedan.

Denna typ av maskin har en chuck som liknar en vanlig borrchuck med antingen chucknyckel eller snabbspänning. Maskinen använder ett vanligt runt borrfäste, och du kan välja olika borr för trä, metall eller lättbetong. Passar särskilt bra för borrning i hårda material, som betong.


Aug Typer av borrmaskiner. Skruvdragare – många borrmaskiner kan användas som skruvdragare . För vanligt bruk i och i närheten av hemmet är en slagborr det bästa valet. Sådana borrmaskiner har en slagmekanism som gör det mycket lättare att borra i murverk.


Ofta har de också en knapp för att slå på respektive av denna mekanism. Men denna typ av borrmaskin är inte så lämplig att använda för att borra i betong. Knarrar både vid slag- och vanlig borrning. Jag skulle borra i ett betongbjälklag med min vanliga stormarknadsborrmaskin. Efter att ha nött ett bra tag och kommit några mm (genom putsen typ) insåg jag att det var helt kört.


Robust slagborr med snabbchuck! Meec Tools 8W slagborrmaskin är en gedigen och lite kraftfullare modell som är lämplig att välja om du borrar i trä, tegel, betong samt stål med jämna mellanrum. Maskinen är enväxlad och har två borrlägen - vanligt borrläge och slagborrläge - som är mycket lätta att skifta mellan. Mar Oavsett vilken vägg du ska attackera kan du använda samma borrmaskin , förutsatt att den kan ställas om till slagborrsläge.


I dessa fall används en betongborr. I de andra fallen kan du använda vanlig borr. Det är den spiralformade .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.