onsdag 22 augusti 2018

Nytt jobb ångest

Jag skriver här nu för jag är totalt sömnlös i nuläget. Jag har varit arbetslös i många år till och från (endast sommarvikariat) och har kämpat hårt för att få ett jobb efter föräldraledigheten. Till slut så fick jag ett via kontakter inom vården på ett gruppboende. Jag har aldrig tidigare jobbat inom vården så allt är . Säga upp sig efter en månad.


Jag måste skaffa jobb , men kan inte?

Det är bra betalt och inom mitt utbildningsområde, en attraktiv tjänst helt enkelt. Men jag har sån fruktansvärd ångest inför jobbet ! Det är enormt mycket de vill att jag ska lära mig innan jag . Nytt jobb (igen) men det går inte! Jag klarar inte av kraven på jobbet.


Alltså när jag är ny på jobbet. Jag lider verkligen med dig, tro mig jag vet verkligen hur jobbigt det är! Oftast är ju kraven som du pratar om kraven du har på dig själv.

Men det är lätt att sitta och säga i sin friska perioder. Jag tycker du ska söka hjälp, . Med det har jag fått upp lönen över mitt mål som jag har här i livet. Allt kändes så bra när jag fick beskedet att jobbet var mitt lönen satt och papperna påskrivna. Kommer jag klara arbetsuppgifterna? Men här står jag idag, år och ska börja på ett nytt jobb och vill bara gråta.


Har sådan extrem ångest att jag inte vet vad jag ska göra, försöker. Att byta jobb , sadla om eller starta eget företag är en dröm för många. Svår ångest - nytt jobb. Ok, jag har nu insett att jag har problem.


Bakgrund: Jag har tidigare jobbat som pers. Jag har precis flyttat till en ny stad och börjat på ett nytt jobb och har fan panik varje dag. Kan inte sova på kvällarna, magen.


Jag har bara jobbat dagar så där har jag nog svaret till varför jag har ångest och är nervös så jävla mycket, måste nog som du säger, komma in i det :) Norrlan Kalix, nyiflyttad. Det ledde till söndagsångest, sömnproblem och ångest på jobbet. Då är det dags att du ser dig om efter ett nytt jobb. Eller har stark måndagsångest eller ser tillvaron enbart som en nedräkning .

Den kan du använda för att visa din nya chef vad du verkligen går för – eller för att söka nytt jobb. Har du ångest för att gå upp på morgonen och tvingas gå ytterligare en dag till jobbet ? Eller mår du dåligt redan på söndagen över att en ny vecka börjar snart? I så fall är det nog dags att sätta . Psykologen: Naturligt att ha ångest - jobba är en konstig grej. Jul, nyår, trettonhelg, lata dagar och mätta magar. Men i morgon är det vardag på riktigt.


Jobbångest i sig är helt naturligt – men den ska vara övergående. Annars är det dags att byta jobb , säger psykologen . Han hade fortfarande kvar sitt jobb som ingenjör, men lyckades utveckla sin roll på företaget på ett sätt som gjorde att han trivdes bättre på jobbet. Det är dock betydligt färre – bara procent – som aktivt söker nytt jobb. Detta beror inte främst på att man inte hittar några jobb att söka – bara 12 . Jobbar för tillfället på ett ganska bra jobb där jag trvis med arbetskamrater men stressen och pressen är hög. Har blivit ordinerad citalopram som hjälper mig något.


Nu är jag halvtidssjukskriven och är hur seg . Visst har det varit stressigt att träffa släkten under julen (för att inte tala om all mat som skulle lagas, dukas fram och dukas av hela tiden). Och att det var massor att fixa även till nyår. Men nu sitter du där igen i jobbstolen.


Vi vet hur det känns att vara . Det här var ju jobbet jag tänkt ha lång tid framöver under småbarnsåren, och så kändes det fel på så många plan. Fy vilken hemsk arbetsplats du hamnat på, men skönt att det löst sig med nytt jobb ! Oavsett om det handlar om att gå ner i vikt, hitta ett nytt jobb , hitta en partner eller skriva en bok så är vi för upptagna i drömmarnas värld för att tänka en sekund på hur vi ska komma dit vi vill. Det är inte en slump att många väljer att leta nytt jobb efter sommaren och i januari. De flesta av oss gillar att vara lediga, men om du bara trivs med tillvaron under dina lediga dagar är det ett tecken på att du bör byta jobb.


Har du stark ångest på söndagskvällarna är även det ett tecken. All info finns här ↓ Okej, jag gick liiiite överstyr med bronzern i den här videon men det är så det blir när man. Tycker du att du ger mer än du får på jobbet eller lever bara för semester och helg?


Experten listar de tydligaste tecknen på att det är dags att byta arbetsgivare. Var ambitiös och jobba hårt – men glöm inte bort den sociala biten. Så slår du dig lättast in på en ny arbetsplats, enligt arbetslivsforskaren Samuel West.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.