fredag 25 december 2015

Y d start motorskydd

Hittade denna bild på nätet. Jag begriper inte rutan längst ned till höger ang den ström motorskyddet ska ställas in på. Levereras komplett med kontaktormotorskydd och återställningsknapp. Motorskyddet inställs på motorns märkström ×58.


Den kortslutna 3-fas asynkronmotorn. Detta var det vanligaste alternativet för start av mindre motorer under lång tid.

Malmbergs Elektriska AB. MED 5-POLIGT CEE-INTAG A. Inte helt förvånande är den y kopplad och D kopplad. Man lägger altså först 230V över lindningarna för att sen öka till 400V. Mjukstart krävs väll på alla laster över 5kW ? Någon dag ska jag våga prova min YD start kopplad till ett motorskydd som är ställt på ca 32A, och därefter såklart en STOR motor. Det är alltså en hyraulisk kly.


Då skulle jag säga att du antagligen inte behöver Y-D start.

Ett vanligt motorskydd löser bara ut på överström. En gammal Y-D start brukar nog inte ha motorskydd. Inställning av motorskydd på en dränkbar pump. För motorer lindade för YD - start , följ anvisningarna nedan för att ställa in motorskyddsbrytaren, men observera att skyddsbrytarens inställning inte får överskrida det högsta värdet av:.


Grundfos erbjuder olika anordningar för motorskydd , som MP204-modulen. Min gamla hk kompressor löser ut vattenfalls. Start och uppvarvning sker med Y-kopplad motor. Omkoppling till D görs så snart som möjligt när ökningen av varvtal avtagit.


Om Max effekt på Trefas 4Volt Ampere. Har problem med min YD start till kompressorn har mätt ström från tryckgivaren o den fungerar, det kommer ström från huvudströmbrytaren till YD skåpet. Visar en bild var det kommer ström. Finns det inget tidsintervall så kan motorskydd och så väl huvudsäkringar lösa ut.


Jag har köpt en kompressor med kw motor. Hur räknar man ut hur många ampere man måste säkra av med ? Jag matar den med 3-fas ,avsäkrat med ampere, det verkar gå bra. Men sedan har jag tänkt flytta ut den i en isolerad låda med en frostvakt som håller strax över 0-gradit ,så då lär den få . Eller naturligtvis ett motorskydd , en säkring som man ställer i på en viss ström, vilken ström måste man ofta prova sig fram till. Den skall lösa ut om motorn blir .

Direktstart, YD - start eller fram-back. Med elektroniskt motorskydd. Normalt är motorns lindningar triangelkopplade ( bild 6) och då ligger nätets huvudspänning 400. Om man istället stjärnkopplar lindningarna vid starten, så fördelas huvudspän- ningen så att man .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.