onsdag 24 oktober 2018

Läkarintyg från första dagen

Jag arbetar som provisionsavlönad säljare. I mitt anställningsavtal måste jag vid sjukdom uppvisa läkarintyg redan första dagen. Min husläkare är mycket frågande eftersom jag inte är garanterad tid där vid första sjukdag.


Skall jag då enligt mitt anställningsavtal tvingas sitta på akutmottagning . Finns några hinder för att vi kräver att en anställd vid sjukdom visar sjukintyg från första dagen ? Om du inte har ett läkarintyg kan du gå miste om sjuklön för de dagar då läkarintyg saknas.

Enligt sjuklönelagen har du rätt till lön från dag till dag. När kan chefen kräva sjukintyg från första dagen ? Kan han eller hon bestämma att det ska vara ett måste för alla på jobbet? I § andra stycket SjLL finns en bestämmelse om läkarintyg. Enligt denna bestämmelse är arbetsgivaren skyldig att utge sjuklön för tiden från och med den sjunde dagen efter dagen för sjukanmälan endastr om arbetstagaren styrker nedsättningen av arbetsförmågan under denna tid genom intyg av läkare . Där regleras också den fråga du ställt om läkarintyg från första sjukdagen. Lagen är tvingande på så sätt att ett avtal som försämrar arbetstagarens rättigheter är ogiltigt.


Hej Jag har senaste året haft mycket sjukfrånvaro pågrund av depression och återkommande ångestproblematik. Ibland har jag så mycket ångest att det blir oöverstigligt att gå till jobbet, även fast jag äter ångestdämpande.

Arbetstagaren är skyldig att . Nu har min chef sagt att jag ska visa upp läkarintyg redan från första sjukdagen. Kan chefen kräva sjukintyg? Sjukintyg från första dagen ? Får arbetsgivaren kräva läkarintyg från första dagen ? Ansvarig för vårdcentralerna i nordvästra och sydvästra Skåne, chefläkaren Jan Bleckert, uppskattar inte trenden med sjukintyg från första dagen.


Vi är inte arbetsgivarens förlängda arm. Vården har också en policy att inte stå för sådan service till arbetsgivaren och skälen är både enkla och tydliga. Krav på intyg från första sjukdagen och hot om uppsägning om reglerna inte följs.


Nya grepp för att få ner korttidssjukfrånvaron väcker oro bland Sahlgrenska. En arbetsgivare har också rätt att begära läkarintyg från arbetstagare från en tidigare dag , så kallat första dagsintyg. Läkarintyg från första sjukdagen sedan länge i HRF:s avtal.


IKEMs kollektivavtal skiljer sig åt när det gäller arbetsgivarens rätt att . Förslaget om att arbetsgivare ska kunna kräva läkarintyg av den anställde från första sjukdagen fick hård kritik när det kom. Till exempel skrev Försäkringskassan i en rehabiliteringsplan att Robin skulle jobba sex timmar per dag. Farhågan att vi läkare kommer att översvämmas av förkylda människor som behöver intyg från första dagen är något överdriven.


Och att bara säga nej utan egna förslag är inte konstruktivt och bidrar inte till att öka vårt inflytande, skriver Anders W Jonsson, barnläkare och politiskt sakkunnig (c) i . Man är enig om slutsatsen men kommer dit på olika vägar.

Vet man detta underlättas kommuni- kationen, och vi får den dialog mellan kliniker och patient som RSMH efterlyser. RSMH har rätt på en punkt i sitt genmäle, att brukarna avkrävs . När jag skrev till chefen att jag skulle vara hemma även på fredagen (ingen har väl feber i bara en dag ?) skrev han att han kommer börja kräva läkarintyg fr. Han bad mig uppsöka vårdcentral på fredag morgon och ta med läkarintyg på måndag.


Jag ska alltså med 39-gradersfeber boka . Det beslutet fattade riksdagen den november. Lagrådsremissen innehåller ett förslag till lag om ändring av lagen. Flera arbetsgivare har redan i dag en sådan . Särskilda skäl kan vara upprepade korta sjukperioder eller att arbetsgivaren har en välgrundad anledning att misstänka fusk. Om arbetsgivaren kräver sjukintyg från första dagen ska arbetsgivaren stå för alla kostnader och även ordna läkartid.


Den första dagen i sjuklöneperioden är en karensdag. Från kalenderdag 2-ska du. Den anställda måste lämna ett läkarintyg för att få fortsatt sjuklön. Sjuklöneperiodens sista dag.


Du anmäler till Försäkringskassan om den anställda fortsätter vara sjuk. Sådan begäran ska lämnas i förväg. Följs ej sådan anvisning föreligger ingen rätt till sjuklön eller permission.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.