fredag 26 oktober 2018

Slipdamm i hela huset

Bor i hyresrätt och skulle få golvet i vardagsrummet slipat. Jippi, så fint det skulle bli tänkte vi. Kommer hem till en lägenhet som är fullkomligt TÄCKT med SLIPDAMM. ALLT SOM HAR VARIT FRAMME.


Slipade ner lacken på en bil ute i garaget, morsan hittade slipdamm på kökslampan några dagar senare.

Värt att observera är att garaget och huset inte sitter ihop och jag går aldrig in med arbetskläder i huset. Så det behövs nog inte mycket förrens det är slipdamm lite överallt. Förra veckan kändes det som det var mycket av dåligt väder, mycket av blåst och mycket av regn… Men det finns ju kläder… På torsdagen var jag och Eva ute med alla hundar på en rejäl runda i stan i ösregnet och blåsten. Lite te hemma hos Eva efter det innan jag drog hemåt. Hemma slappade jag och . På vintern blir det tokkallt i huset om man har en fäkt som drar ut den varma luften hela tiden.


Då kan man hyra en proffesionell. Slipdamm och damm från puts har en förmåga att tränga ut i resten av huset och dammsugning räcker inte, ytorna måste våttorkas för att bli rena.

Finns roligare saker än att . VIlken grovdammsugare klarar suga. Men så hade tidigare hantverkare inte skämt bort mig. Annat var det med Reda . Jaha då har jag satt mig ner, när vi kom in så var det bara att köra igång med att dammsuga o torka golv. Fy bubblan vad slipdamm vi hade i HELA huset ! Daniel körde dammsugaren o jag torkad. Pontus slipade en liiten bit av badrumsväggen, tog typ mintuer och dörren hade han såklart stängt.


Och ändå är det damm precis överallt. Storstädning skulle behövas men middag står på tur och sen ska Pontus iväg på träning så jag vet inte hur . En dag när Christl Tunryd kom hem fann hon hela lägenheten full av byggdamm. Det var inne i garderoben, i köksskåpen, i skafferiet. Du kunde rita på tallrikarna inne i skåpen.


Jag fick diska om allt i hela köket, säger hon. Han har bott i huset i femtio år och är besviken på hyresvärden. Jag har ett rum fullt med grejer som har blivit täckta i betongdamm - böcker, CD- skivor, möbler och en hel del små saker.


Nu är det dags att städa och jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Värst är min bambu-matta. Man ska ju inte använda dammsugaren för att den kan gå sönder av det fina betongdammet, . Tejpa fast papperet så att det ligger still. Filten behöver du inte tejpa fast för den har halksäker baksida. Använd inte plast till . Ungefär en gång i veckan behöver huset städas för att inte utvecklas till en damm - och bakteriehärd. Med rätt utrustning, rengöringsmedel och inställning går det faktiskt kvickt att hålla huset fri.


Det flyger slipdamm överallt och helst in i näsan där dom samlar ihop sig till små gipsberg. Med jämna mellanrum dammsuger jag för att vi inte ska få slipdamm i hela huset. Dammsugaren är skitdålig.


Påsen full berättar den för mig och eftersom lucköppnaren gått sönder får vi bryta oss in till påsen. Jobben Smartcon gjorde var mycket bra. Fick också tips och idéer.


De tog dock hjälp vid slipning och lack av golvet. Den entreprenören täckte dåligt, det var slipdamm i hela huset. Påtalade detta för Smartcon. Vi måste typ omvägga huset -Jessica Simpson.


Väggarna i vardagsrummet är ju slipade och det blev visst slipdamm i hela huset så det var mycket välbehövligt inför i morgon! Var tvungen att föreviga tapeten som satt under den förskräckliga vävtapeten i vårt blivande sovrum. Det är en brunt tapet med ljusa, mörkoranga och ljusgröna streck. Hela huset ser ut som en knarkarkvart, det är jättekul.


Att städa hela huset på en timme låter orimligt – men det går. Följ det här tidsschemat och få ditt hem skinande rent med minsta möjliga ansträngning! Vi hade tänkt fortsätta våra . Det dammar att slipa bänkskiva. Anslut en dammsugare till excenterslipen om du har möjlighet.


De allra flesta excenterslipar har antingen en inbyggd anslutning, eller möjlighet att köpa till en anslutning för grovdammsugare. Har du inte den möjligheten måste du täcka av noggrant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.