onsdag 17 oktober 2018

Telefonstolpar trädgård

Jag hade tänkt mig att lägga ut gamla telefonstolpar som jag fått av en granne som avgränsare mellan singelplanen och gräsmattan. Dessa är väl inpregnerade med något medel? Eftersom jag har min egen vattenbrunn på planen där jag tänker lägga stolparna så är jag lite fundersam om dessa . Odla mot gamla slipers posts Jul Blir inte klok på slipers.


Mar More from forum.

Medlet skyddar sju miljoner el- och telefonstolpar , samt åtta miljoner järnvägssliprar. Trä behandlat med kreosot får inte finnas inuti byggnader, i parker, trädgårdar eller på andra platser där risken är stor att människor ofta får medlet på huden. Aug Får man använda det i trädgården ? Jag tänker då på vad de är impregnerade me creosot. Mitt samvete börjar gnaga lite, för jag har sågat upp en massa stolp till kubbar som jag har kantat en rabatt med. Iofs finns det inget ätbart där, bara blommor, men ändå.


Jul Kreosotimpregenerade stolpar är bruna och luktar skumt, särskilt i sol och värme.

Medel baserade på giftiga metaller gör oftast trät grönaktigt (kopparhalten);. Tror att man numera inte har kreosot till telefonstolpar , men förr hade man det definitivt. Jag skulle inte ta in någotdera i trädgården om jag hade ett . Jun Det här läste jag i ett annat forum för inte så långe sedan: ”Slipers och telefonstolpar är impregnerade med kreosot, som bl. Verkar vara lite oklart hur mycket som läcker ut i . Nov Hej, Någon vet vilka som säljer telefonstolpar dom långa i trä. Har sett det på vissa drvingrangs för golf.


Tyvärr är det väldigt sällan man plockar ner dom, kan ju bli diverse trevliga inslag i trädgården och bra grund till trädäck m. Nov På vår tomt står en telefonstolpe jag länge velat göra något av. Den liksom lutar obekvämt, förankringen i marken känns tveksam och sedan har någon rullat ut en kabel längs luftledningen som för att gräva ned. Med småbarn lekande här och där hemma vore det emellertid bra med lite . Jun Kreosot används idag för industriell impregnering av järnvägssliprar samt el- och telefonstolpar.


Jobbar på nätbolag, och vi har kollat upp detta noggrant, det är ju precis som ni skriver att markägaren ofta vill behålla stolparna, men det är som sagt inte tillåtet att ge bort dom, dom måste tas om hand. Oct Bygga altan på telefonstolpar ? Telefonstolpar post Jun Kreosot posts Mar Trädgårdsgång av telefonstolpe ? En egen täppa är en dröm för många.

Vare sig man har en egen slottspark, balkong eller tillgång till en gemensam innergård så är det viktigt att hantera den så kemikaliesmart som möjligt. Tvätta bilen i en biltvätt eller tvätthall. Aug Eljätten Fortum dumpade tolv meter långa telefonstolpar i Siv Normans trädgård. Stolparna var behandlade med det cancerframkallande ämnet kreosot.


Då jag hade tänkt bygga en liten luda härute att förvara vagnar m. Jag har frågat på elverket och dom säger att dom inte ger bort eller säljer några :sad: emil. Oct När en granne i området skulle ta bort en trästolpe som legat som en tomtmarkering tiggde jag till mig den. Nokia, der tva arbetare bedöfvades, i Hyhy by genom en skorsten.


Uotila äfvensà genom skorstenen i ett hus, som blef illa skadadt), Tammerfors, Messuby (åskslag splittrade en brunnstang och flere telefonstolpar ), Orivesi, Lavia (åskslag i en stuga), Ikalis, Parkano, Räfsö och Sideby. Lappfjärd (en pil splittrades i prestgårdens trädgård ), Pörtom (i en stuga samt i telefonstolpar , som splittrades), Korsnäs (i en stuga) och Nikolaistad ( telefonstolpar splittrades) samt hagel i Lappfjär Nerpes, Öfvermark, Pörtom, Malax och Korsholm. Apr Är det hälso- eller miljöfarligt att elda telefonstolpar ? Bosta hem och trädgård. Det är tillåtet att under vissa förutsättningar använda kasserade sliprar och telefonstolpar.


Det är inte lämpligt att använda sliprar och telefonstolpar i trädgården eller där barn ofta vistas, då de ofta innehåller kreosot, som bland annat klassificeras som cancerframkallande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.