måndag 30 mars 2015

Ålder vinterdäck

Däck försämras med ålder. När däck lagras rätt och inte utsätts för solljus, hög värme eller ozon åldras de inte nämnvärt. Branschorganisationen STRO lät VTI (Statens väg- och Transportforskningsinstitut) testa tre år gamla vinterdäck och de presterade likartat som helt nytillverkade däck. Det börjar bli den tiden av året då många bilister funderar ifall det går att köra med gamla vinterdäck en vinter till, eller om de är för slitna och det är dags att köpa nya däck.


Här får du några tips innan du fattar ditt beslut.

Det är när däcket används som den huvudsakliga åldringen sker. I en undersökning genomförd av Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) hade oanvända vinterdäck som lagrats korrekt i tre år lika bra grepp som ett nytillverkat vinterdäck av samma märke. Fråga: De flesta kör på ”begagnade” däck.


Varför utför inte Vi Bilägare tester på däcks hållbarhet med hänsyn till deras ålder ? Vinterdäck bör bytas ut när de börjar bli alltför hårda. Det kan en gummiverkstad avgöra. Marianne Sterner, Vi Bilägare. Diskutera: Hur många säsonger håller dina vinterdäck ?

När det är eller befaras bli vinterväglag behöver vi i Sverige använda vinterdäck eller dubbdäck. För dubbdäck med utstick över en millimeter var det ingen försämring alls, fortsätter han. Vägverket har tidigare funderat på om tio år kunde vara åldersgräns för vinterdäck. Finns det grund för en åldergräns. Inte enligt resultatet i den . Efter en regummering är det inte längre möjligt att fastställa däckets ursprungliga ålder.


Därför kan däckfackhandeln endast använda sig av tillverkningsdatumet för att bedöma däckets ålder. Sommardäck bör bytas ut senast vid ett mönsterdjup på 2-mm och vinterdäck redan vid mm restmönsterdjup. Det brukar dock rekommenderas att man inte använder sommardäck som är äldre än åtta år och vinterdäck som är äldre än fyra år. Dessutom ingick ett antal nya vinterdäck. Huvuddelen av däcken kördes i vanlig trafik.


Försöket visade bland annat att det inte gick att se någon signifikant försämring med tilltagande ålder i intervallet 5-år. Teknikutveckling Gummit blev inte så mycket hårdare med åren som man tidigare trott. Ett vinterdäcks egenskaper försämras mycket när däcket åldras.


Men det är klart att det sker . Därför är det viktigt att kontrollera däckets ålder , antingen när man ska sätta på sina vinterdäck för säsongen och inte minns när dom inhandlades eller om man ska köpa nya eller begagnade däck. I vissa fall kan nya däck ha förvarats lång tid på .

UTQG står för Uniform Tire Quality som är ett kvalitetssystem framtaget av amerikanska transportstyrelsen. DOT märkning måste finnas på däcksidan (gäller alla Europeiska länder) Egentligen berör inte detta oss svenskar men i och . För bästa all round prestanda bör du använda samma däcktyp på alla fyra hjul. Blanda aldrig sommar- och vinterdäck , det är förbjudet enligt svensk lag. Dot märkningen har inga siffror på. Syftet med VTI:s test av is- och snögrepp för slitna vinterdäck var att undersöka hur väggreppet för olika typer av vinterdäck försämras med ålder och slitage.


Speciellt fokus har legat på jämförelsen mellan dubbade däck och dubbfria vinterdäck. Syftet är förstås att rusta dig med det bästa faktaunderlaget när det gäller vinterdäck. Om det skall vara maxålder på hur gamla däck som ska få användas har diskuterats flitigt de senaste åren och det har väckts förslag på att däck. STRO har, för att visa att rätt lagring innebär att däcken inte åldras, gjort en oberoende test hos VTI (Väg och Transportforsknings Institutet) i Linköping (Sverige).


Denna test visade att år gamla vinterdäck hade samma egenskaper på is som nya vinterdäck. Dags att byta till vinterdäck ? Motormännens riksförbunds tidning Motorföraren testade i senaste numret några begagnade vinterdäck. Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Dubbdäck och friktionsdäck.


Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon. Observera att det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt, det finns ingen restriktion mot dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.