fredag 31 oktober 2014

Laga skadade gängor

Smart hjälp för trasiga gängor. Har du någon gång råkat ut för att en gänga gått sönder? Kanske har du lossat en gänga i ett aluminiumblock på utombordaren då gängan gått . Gänginsatser av rostfritt stål.


Ersätter skadade gängor. Komplett reparationssats med borr, gängtapp, gänginsatser och monteringsverktyg.

Levereras i kraftig plåtlåda. Då kommer ni för snarare än senare få åtgärda gängan enligt nedan: 1. Gängan i Aluminium är sönderdragen och ger inte längre ett mothåll till den hårdare . Gängpaj i bottombracket, vevlager. För gängtyper som M, Mf, BSP, UNC och UNF.


Jag håller på att återmontera en GM 3. Skruven har M10xgänga. Det gav anledning att kolla . Nu kan man relativt lätt reparera trasiga gängor genom att dra i insatsgängor av stål, men helst vill man ju slippa reparationer.

Om locket sitter fast så hårt att man måste bända bort det med mejslar och liknande kan det resultera i både avbrutna kylflänsar och skadade tätningsytor. Visst är det förargligt med sönderdragna gängor. Oftast går de sönder i blocket när man ska skruva fast. Och du vill fixa det själv utan några dyra kostnader.


Då kan denna guide vara bra att läsa igenom först. Här lär du dig vad du behöver för att göra detta samt hur du går till väga! När man mekar mycket med sitt fordon är det väldigt vanligt att gängorna pajar nån gång.


Detta beror ibland på att skruven. Det finns en metod för att reparera gängor som går ut på att man borrar ut de gamla gängorna, gör nya gängor med en större gängtapp, och sedan skruvar i en insats (helicoil) med nya gängor. Själva insatsen är billig, men verktygen ( gängtappen och monteringsverktyget) är rätt dyra, så det är knappast lönt . Visa relevanta produkter!


Reparera eller återuppbygga skadade metalldelar. Om vi pratar Helicoil eller likande, så är inte själva gängan speciellt dyr, men det krävs en speciell gängtapp med lite annorlunda stigning för att gänga hålet. Loctite kemisk metallreparation reparerar, . Sen underlättar det betydligt om man även har Helicoils eget verktyg för att dra i insatsgängan.


Jag lyckades skada gängorna i havet på mitt vänster backhjul och nu går det inte att skruva fast en hjultbult. Laga invändig gänga med gängtapp? Har någon haft liknande problem?


Kan någon tipsa någon bra verkstad i Stockholm som kan fixa det här?

Tacksam för alla tipsen. Om man blir piskad att byta tråg, är det ett heldagsjobb på en Golf 1. Mitt motorblock har normalt sett M11xmm gängor för topplocksskruvarna. Ett av hålen är dock omgängat till M12xefter en tidigare incident med för korta skruvar. Jag har inte lyckats hitta Helicoil eller Recoilgängor i rätt dimension.


Min gänga i hårddisk har pajat, finns det något sätt att återställa gängningen till orginalstorlek, dvs ta någon tätningsmassa, borra upp hålet och slutligen. Går det att fylla hålet med svets eller någon . NES gängreparationssats utv. Suveränt verktyg för att reparera skadade gängor. Fungerar på mm, tum, rörgänga, fingängat och grovgängat. Lagerstatus: st i lager.


Lätt besvikna fick vi sitta och guppa vid bryggan ett tag istället. Biltemas gängreparationssats inhandlades och humöret var åter på topp. Men en olycka kommer sällan ensam. I min iver att laga toppen så lyckades jag gänga sönder även de nya gängorna och nu vet jag inte riktigt hur jag ska lösa detta. Idag skulle jag serva den.


Jag servar själv, där jag byter olja, filer osv. Nu när jag pallade upp bilen och skulle lossa oljepluggen och börjar skruva loss den, så händer ingenting. Det vill säga man skruvar och skruvar. Jag misstänker att pluggens gängor är trasiga.


Inte på pluggens huvud alltså utan spåren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.