måndag 27 juli 2015

Ekonomie kandidat eller civilekonom

Så min första fråga är då på kandidaten om väljer national eller företagsekonomi läser man inga kurser som statistik och de andra inriktningarna? I Gbg söker du till en kandidat där du sen kan välja att läsa till en magister(civil) eller en master. Ekonom eller civilekonom?


Om du läser tre år får du en kandidatexamen, denna kan inriktas mot antingen företagsekonomi eller nationalekonomi. En kandidatexamen är en . Kommer jag få en bättre löneutveckling eller är det ungefär likadant som en civilekonom ?

Vad är skillnaden på civilekonom och ekonomi. Jag undrar vad som är skillnaden på att plugga civilekonom eller ekonomie kandidat ? Men vad ar det for kurser som skiljer dom at? Jag planerar att börja studera till hösten och vill plugga ekonomi. Civilekonom eller ekonomie kandidat. Vilken utbildning är bredast och mest eftertraktad av arbetsgivare?


Om jag väljer ekonomi i Lund planerar jag att läsa en master . Båda programmen har samma kurser första året ändå.

Jag hoppas bara inte att går miste om saker om man väljer att avsluta kandidatprogrammet först . Att plugga ekonomi har blivit svårare. Och då pratar vi inte om fler tegelstenstjocka böcker eller tuffare tentor. Nej, förutom att välja utbildningsort måste studenterna numera också ta ställning till hur många år de ska plugga: tre, fyra eller fem år. Vid sidan av de klassiska kandidat -, magister- och . Jag ringde pappa:quot;Ska jag läsa till civilekonom eller ekonom pappa? Om det nu blir så att jag inte pluggar utomlands till att börja med så vill jag läsa till civilekonom.


Skillnaden kan man säga är att en civilekonom examen ger dig en examen på avancerad nivå medan ekonomi kandidat ger dig en grundnivå examen och det innebär att man. Med ekonomi kandidaten har man dock lite fler valmöjligheter eftersom många senare läser vidare med magister eller master. Efter kandidatexamen eller yrkesexamen om 1hp kan man läsa ytterligare år på heltid (hp) för att erhålla en ekonomie magisterexamen.


För en civilekonomexamen läser du 2högskolepoäng, vilket motsvarar fyra års studier på heltid. En ekonomexamen är en ekonomie eller filosofie kandidatexamen och omfattar 1högskolepoäng, alltså tre års heltidsstudier. Vet att Uppsala och Lund har dessa utbildningar?


Titeln civilekonom har funnits länge medan möjligheten till examen som civilekonom har funnits. Har jag glömt något skola, bortsett från HHS? Som färdig civilekonom kan du jobba med marknadsföring, organisationsutveckling, som revisor, controller, finansanalytiker, utredare, ekonomichef eller strategikonsult.


Programmet ger grundläggande behörighet till vidare studier på masternivå.

Väljer du att stanna kvar och studera vid Linköpings universitet i ytterligare ett. Framstående lärosäten, som kräver höga antagningspoäng, inom ekonomi är bland andra: Handelshögskolan, Uppsala Universitet och Lunds Universitet. När du bestämt dig för att ta en ekonomie kandidatexamen kan du se fram emot tre års studier där du sammanlagt förväntas ta 1högskolepoäng.


En revisor är en nyckelperson när det kommer till att få ett lands och ett företags eller en organisations ekonomi att fungera. Revisorn är den som garanterar att. Inom ramen för programmet har du möjlighet att ge din utbildning en egen profil med studier utomlands eller studier i ett annat ämne under. Den treåriga utbildningen leder till en ekonomie kandidatexamen i företagsekonomi eller nationalekonomi. Du söker programmet med studieort Luleå, eller med studieort Skellefteå.


Oavsett vilken ort du väljer läser alla studenter sista året i Luleå. En viss del av undervisningen till studieort Skellefteå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.