tisdag 23 september 2014

Laga startmotor solenoid

Felsökning på en startmotor är mycket enkelt. Sätt någon och lyssla om solonoiden säger KLICK, då är det inte fel på startnyckeln eller start. Då har du en kärvande solenoid som har gammalt hoptorkat fett i sej.


Skruva isär den och gör ren den riktigt, använd crc bräkleen el. Provade att dra en kabel direkt från batteriet på solenoiden och den är helt död.

Jag provade och bygla förbi den med en skruvmejsel och den började dra runt motorn. Jag vred på tändningen och tänkte att den skulle starta men nu . Det bara klickar från den typ när man vrider nyckeln, reläet drar o allt men den går inte till förrens efter typ 50-e försöket ! Kan man fixa det typ, montera bort själva solenoiden o smörja på nåt sätt, ju kallare det är desto mer krånglar den. Idag när jag skulle starta bilen så hände ingenting.


Efter att ha vridit på nyckeln ett par gånger startade bilen helt plötsligt normalt. En kompis föreslog att det .

Försök sedan hitta någon återförsäljare för bosch som säljer reservdelar. Kan garantera att VW inte säljer sådana här delar utan bara kompletta startmotorer, möjligtvis solenoid. Det är oftast den vägen du får ta, har själv gjort så när jag lagat häcksaxar, bilar m. Det är ju i princip bosch som indirekt bygger . Vad för fel då man måste knacka igång startmotorn? Ni som är proffs på detta med traktorer kanske kan ge mig tips på fölajnde: Har problem med solenoiden och skall som första åtgärd ersätta den med en helt ny då dom inte är speciellt dyra. Anledningen är att den kärvar och att anslutningsskruvar mm är upprostat.


Hur fungerar bilens startmotor , och hur kan du felsöka den när den krånglar? Eftersom startmotorn är helt nödvändig för att man skall kunna använda bilen – om man nu inte kör en gammal veteranbil . Oftast ganska lätt åtgärdat. Huvida om det är värt att laga eller ej är väl en bedömningsfråga, men sist jag hade en död startmotor hittade jag en på en skrot för 5spänn och då kändes.


En startmotor är den enhet som driver runt motorn i startögonblicket. Produkten framtagen för att återställa bilens fabriksinställningar. Jag har problem med att startmotorn funkar sporadiskt.


Startmotorer till alla bilmärken hittar du hos Autoexperten.

Ofta hör jag bara ett klick när jag ska starta mc:n, men om jag slår lite lätt på den med en skruvmejsel börjar startmtorn funka igen. Riv isär och rengör först av allt. Har en Albin ADmed krånglande startmotor.


Har lite startproblem med bilen, en nissan patrol -92. Uppdatera ditt fordon med en högkvalitativ startmotor från till exempel Volvo eller Saab. Börja din resa med att.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.