onsdag 21 december 2016

Få av däck från fälg

Hur man får loss ett däck från fälgen utan dyra maskiner. Obs att filmen bara visar ett sätt att lossa däcket. Har en uppsättning fälgar i garaget som skicket är sådär på, hade tänkt mig att renovera dem. Men det sitter alltså däck på fälgarna och jag har ingen lust att åka iväg med dem till däckkrängarn.


Få däck att sluta tätt mot fälg med tändargas - Mestmotor.

Få loss fälgar som fastnat? Jag har inga som helst krav på att fälgen behöver vara hel efter separationen, men pga hästgrannar är dynamit och andra sprängämnen uteslutet. Vill inte betala för att lämna in däck på fälg till däckfirman när jag kan få betalt för plåten på en skrot. Inga av däcken är lågprofil, . Ta bort ett däck utan däck maskin kan vara svårt och tidskrävande.


Att göra detta kommer att spara tid och pengar för en resa till butiken . Dimensionerna på slang är inte lika.

Tryck in ventilen genom hålet i fälgen och dra ut slangen genom öppningen mellan fälg och däck. Slangen på väg ut mellan däck och fälg. Skall montera sport contact 26x1. Det är det alra sista av däcket som är så satans tight. Har pajat ett par slangar nu då jag försökt bända på däcket då slang kommit emellan och gått sönder.


Snälla är det någon som har tipps på hur jag slkall gå . Får inte däcket tät mot fälg vid montering av tubless! BMW-diskussion: Byta däck utan maskin? Alltså med däckjärn och dyligt. Känner en massa polare med Däckmaskin och liknande men dom har aldrig tid typ.


Har man maskiner som gör arbetet är det riktigt enkelt, jag lärde mig efter fyra hjul. Bara en liten fundering jag . Balansering med maskin är lite knepigare det lär man sig också ganska fort men att få det perfekt kräver en hel del erfarenhet. Ska du ändå kränga av och på däck så se till att byta ventilen särskilt om du ska kränga för hand.


Tar längre tid att åka fram och tillbaka mellan hemmet och gummifirman än att göra det själv för mig. Lägg hjulet på en bänk, pressa däcket med en tving så det släpper från kanten .

Ibland får man sadla om. På Däckia vill vi att du ska känna dig trygg när du köper däck. Därför ger vi dig 1 trygghetsgaranti. Det innebär att vi hjälper dig hela vägen: från din beställning.


Priset för däck och fälg tillkommer. Service- priserna gäller endast Däckias webbutik. Få av däcket från fälgen, ta bort slangen. Låt däcket sitta kvar på ena sidan av fälgen. Känn igenom däcket efter vad som har orsakat punkteringen.


Samma sak gäller om du byter till reservhjulet. Pumpa upp den nya slangen bara så mycket . Du bör mer eller mindre omgående ta dig till en verkstad för att antingen få ditt punkterade däck lagat eller byta ut det. Att köra längre sträckor med ett reservdäck är inte att rekommendera. Det kan ändå vara bra att träna på det, så att du känner dig trygg den dagen du får punktering på vägen.


Bild av däck som monteras på fälg. Jag försökte byta cykelslang idag för första gången. Trodde det skulle vara enkelt och gå snabbt.


Efter över en timmas slit, olja över hela mig och cykeln(grov överdrift), ett avbrutet däckjärn, svordomar och tårar så fick jag tillslut med viss hjälp på däcket igen. Nu är mina däck tvärslut på mina landsvägs däck o funderar på om jag skall nyttja det jag köpt hem för att kränga däcken själv eller ta på mig kostnaden på ca 6kr för att få dem skiftade hos en däckverkstad. Denna gången skall skiftet ske på gjutna alu fälgar. Ni som krängt själva en del. Däckvårdshelgen fortsätter!


Idag har vi försökt oss på det här med att sära på däcken från fälgar. I det första paret jag har hållit på med nu så ville jag behålla däcken och foamen då de är relativt nya, men fälgarna har trasig hex. Vi har tidigare gått igenom hur andra har provat att t. Funkade inte med chockluftaren hos däckverkstan. Jag köpte en moppeslang i lämplig storlek och lyckades få den att täta mellan däcket och fälgkanten.


Sen kunde jag få däcket att ta. Men man får vara lite snabb och pilla bort slangen så den inte fastnar mellan däck och fälg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.