torsdag 22 december 2016

Hur räknar man ut verkningsgraden

Tack för jätte bra förklaring, men var kommer P =1kw från, och hur man kan skilja mellan Nyttig. Vart på nätet kan man hitta sådan teknisk information? Jag läser gärna spaltmeter i ämnet, om jag bara visste vart på nätet jag kunde hitta teknisk . Att räkna ut effekt i förhållande till laddtryck - Mestmotor.


Beräkning av effektförlust, generator-motor.

På grund av värmeförluster till omgivningen kan inte Arash utnyttja hela den effekt som doppvärmaren avger. Men om jag gör så här då blir det väl också helt fel? Den är en kvantitet som anger hur mycket av ett systems energi som går att utvinna till användbart mekaniskt arbete.


Ibland använder man kvoten mellan nyttig och tillförd effekt, vilket är ekvivalent. Jag håller på att räkna ut effekten av en vattenkokare, men har kört fast på slutet. Denna information har jag.


Här tror jag att jag borde använda mig av riktningskoffcienten. Räkna ut verkningsgrad liter vatten, vad har jag gjort fel.

Växelström trefas, behöver hjälp med utträkning. Har idag fått två frågor om hur man räknar ut ytan för solceller. Hur räknar man ut detta? Här är en repetition med några räkneexempel. Effekten P mätt i Watt (W) ges av.


Den anger hur stor andel av solstrålningen som blir el. Om det är en modul man räknar på ska man använda modulens . Här hittar du viktiga formler och kan se hur man utför de olika energiberäkningarna. Den effekt som avges från exempelvis en elmotor kan räknas fram om den tillförda effekten respektive verkningsgrad är känd. För beräkning av transmissionsförluster använder man sig av följande formler:.


JA det var halt på taket :surprised: :) ) Men hur gör man igentligen? För det här säger nog inte mycket! På ventilationsdisplayen står det att den återvinner 1 och det menas att den gör sitt yttersta för att återvinna allt som går. Men hur räknar jag ut verkningsgraden , det stå inte på displayen.


Ska jag ta inkommande luft, minus . Experiment på energi, effekt och verkningsgrad.

Kör bilen på vågrätt underlag. Elektriska effekten för att driva den kan du räkna ut med hjälp av mätinstrumenten. Låt sen bilen köra i uppförsbacke.


Mät och beräkna hur mycket potentiell energi bilen vinner i backen. Vad händer med effekten ? Räknar ut effekt, spänning eller ström, beroende på vad man vet. Man kan även få fram verkningsgrad och teoretisk effekt. I detta fall får du räkna ut hur mycket elektrisk energi som tillförts till vattenkokaren och hur mycket energi som går åt för att värma vattnet. Jag undrar hur man kan räkna ut verkningsgraden för en solcell och hur man räknar ut den årliga elproduktionen från solcellen.


Vore jättetacksam för svar! Beatrice Enskilda Gymnasiet, Stockholm. Nej, man har inte tillräcklig teoretisk förståelse av solceller för att kunna räkna ut verkningsgraden. Man kan dock anta att verkningsgraden inte ökar vid lägre vindhastigheter och när vindhastigheten sjuker avtar vindens effekt så snabbt att man kan bortse från en.


Så kan naturligtvis vara fallet men det behöver inte nödvändigtvis betyda det. Låt oss försöka reda ut begreppen. Vi kan ta ett exempel från en produkt som de flesta är bekanta me bilar.


Om vi tillför en viss mängd bensin så talar verkningsgraden om för oss hur långt bilen kommer på tillfört bränsle. När ska jag byta ut min gamla elmotor mot en med bättre verkningsgrad ? Att beräkna motorns elektriska effekt och. Spänningen varierar alltså från positiv till negativ toppspänning, men vi räknar med spänningens ef- fektivvärde, som är lägre än toppspänningen. Jag funderar på hur man beräknar effekten på pannan på bästa sätt?


Många i detta forum skriver något i stil med jag ökade min effekt från tex 30kW till 50kW, men hur kommer ni fram till dessa siffror? Så här gjorde jag för att beräkna effekten, vilket jag tror är fel: Gick i tankarna att man måste räkna ut hur. En dator utnyttjar en viss mängd energi. Verkningsgraden borde bli. Jag har lekt med en tanke ett tag.


Stämmer detta och hur beräknar man a uppgiften? Vet inte om jag snurrat till det men hittar inget annat sätt att räkna ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.