onsdag 28 december 2016

Kapa driverskaft

Kan man kapa skaftet på en Callaway xhot driver tum utan problem och bara sätta dit nytt grepp. Borde ju få mer stabilitet med den då. Har en SLDR TP som jag gärna skulle ha lite kortare.


Skaftet är standard x-stiff. Kommer skaftets egenskaper att försämras om jag ni skulle kapa det till låt säga 4? Jag slår ca 270m med min driver vid en bra träff som det är nu men jag har lätt att slica.

Jag spelar med ett regular skaft nu. Jag är 1Cm långt och vill korta skaftet. Kan jag korta det så det blir lite sytvare. Funderar på att kapa min driver (TM R11s) en tum då jag tycker den känns lite för lång och jag är för dålig för att behärska en 4driver. Någon som har gjort det och kan återge hur klubban uppför sig?


TM driver såklart ) Tänker då på t ex svingvikt, totalvikt och även om skaftet blir . Hur mycket påverkar skaftlängd längd egentligen? View topic - Kapa drivern svensktgolfforum. Nu kommer en fråga och är ni riktiga nördar kan ni lära mig något.

Jag gillar min driver, gillar vikt, typ skaft men främst huvudet. Dock lite lång fortfarande. Jag går alltså i tankar på att kapa tum. Tanken är då, kan jag få skaftet lite mer stumt om jag väljer trimma tippen snarare än under greppet? Men om du väljer att kapa skaftet så ska du alltid göra det från toppen.


Du behöver då ta bort greppet först av allt sedan sågar du av den tänkta längden. Om det är ett grafitskaft använd då en liten bågfil eller liknande . Ett driverskaft runt 85g är tyngre än vad de allra flesta vill ha. Det går att kapa skaft, men kapar du toppen, den sida som är ned i klubbhuvudet kommer det påverka skaftets egenskaper. Hur går era tankar angående längden på driverskaft ? Jag har varit hos en klubbyggare som rekommenderade mig att kapa skaftet minst tum från tum. Han hävdade med bestämdhet att jag kommer slå klart rakare samt att jag på sikt även får bättre träff som kommer ge bättre längd.


Snabb leverans MEN allt som var beställt skickades inte med. Fick ringa och påpeka detta. Sen hade man missat att kapa driverskaft till korrekt längd. Trots allt så har dom kanon kundbemötande och ordnade alla uppstådda problem på ett smidigt sätt. Så här monterar du dina golfklubbor själv!


Feather Light är en av Unihocs topplindor.

Den är slät och mellanklibbig. På lindan finns ett mönster med fjädrar i relief. Det kanske kan kännas som lite överkurs att kapa gram på en grepplinda. Men tillsammans med ett lättare blad .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.