tisdag 19 juli 2016

Livslängd vinterdäck

Tester konstaterar att dubbdäck är överlägsna på is. Men hur länge är ett däck nytt? Ett regummerat däcks livslängd börjar med tillverkningsdatum och varar, liksom för nya däck, år.


För regummerade däck gäller naturligtvis samma. Sommardäck bör bytas ut senast vid ett mönsterdjup på 2-mm och vinterdäck redan vid mm restmönsterdjup.

Man mäter mönsterdjupet i den djupaste räfflan på . Hur litet får mönsterdjupet. Bilfrågan: Hur gamla kan däcken bli? Göran Westman Svar: Det är praktiskt väldigt svårt och blir väldigt dyrt att göra jämförande tester med gamla däck.


Vinterdäck bör bytas ut när de börjar bli alltför hårda. Regelbundet kontrollerade däck har längre livslängd. Enligt svensk lagstiftning ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst mm och vinterdäck mm.


Och väger man in ökat rullmotstånd och kortare livslängd är det dyra premiumdäcket i praktiken bäst för plånboken – samtidigt som man får ökad säkerhet och roligare köregenskaper på köpet.

Dubbfria vinterdäck fungerar bra året runt. Nej, förresten – det är FARLIGT FEL! Vi testade detta i somras . Med korrekt lagring påverkas däcket positivt medan felaktig lagring minskar däckens livslängd och köregenskaper.


Ett korrekt lagrat däck börjar åldras först när det börjar användas. Det brukar dock rekommenderas att man inte använder sommardäck som är äldre än åtta år och vinterdäck som är äldre än fyra år. Det man kan göra för att förlänga livslängden på dubbdäck är att köra in dem försiktigt, så att dubbarna sätter sig ordentligt. När dubbkärnan lossnar från dubbkroppen alternativt dubben från däcket är det så starkt slitet . Men på barmark saknar bubbeldäcken stabilitet, dessutom är livslängden ett skämt (just det, gummit är ju fullt med hål).


Dubbdäck är bara bra när de är nya, efter en säsong har de sämre fäste än dubblösa däck. Alla däck ska ha ett tillverkningsdatum tryckt någonstans på dem. Däck har en rekommenderad livslängd och måste sedan bytas ut. Just nu byter många bilister till vinterdäck.


Men det kan bli nödvändigt att köpa nya däck oftare framöver. Dieselbilar och framförallt elbilar sliter också snabbare ner däcken enligt branschen. Däcken har blivit bättre och säkrare men håller inte lika länge i dag.

Men vilka vinterdäck ska de då välja? Testfakta har låtit det finska testföretaget Test World testa dubbarnas hållbarhet på fem så kallade premiumdäck. Och resultatet är nedslående. Redan efter mils asfaltskörning så har många dubbar ramlat av eller så har stiften brutits av eller nötts ned.


Med en noggrann och regelbunden kontroll av vinterdäcken och med hjälp av vissa åtgärder kan du i stor utsträckning påverka både din egen och medtrafikanternas säkerhet. På det sättet kan du även förlänga livslängden på dina vinterdäck. Innan du börjar byta till vinterdäck är det klokt att jämföra skicket. Förläng däckets livslängd. Det är viktigt att du känner till dina däck som du kör med.


Följer du fem gyllene regler kan du tryggt köra. Plötsliga inbromsningar och sidosladdar sliter extra mycket, speciellt på dubbdäck. Kolla alltid de gamla däcken i samband med bytet. Rätt monterade däck och lugnt körsätt sliter jämnt på . Inlägg av apersson8tor sep 14:20:30.


Mönsterdjup vid sommarväglag. Däck ska ha ett mönsterdjup på minst mm i däckets huvudmönster. Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.


Under perioden december–mars då du ska använda vinterdäck , ska däcken ha ett mönsterdjup . Exakt enligt instruktionsbok – bra. Mer än över – inte bra, inga vinster samtidigt . Klyschan du får det du betalar för gäller även för däck. Ett premiumdäck har oftast längre livslängd än ett billigt däck. Livslängd på billiga vinterdäck. Så ställ dig frågan: hur länge du tänker köra på de däck du köper?


Ett däck som verkar billigt kan bli dyrt i längden om det slits ned snabbare än andra. Om ett däck monteras i fel rotationsriktning blir köregenskaperna sämre. Om däcken slits ojämnt bör du låta en däckverkstad göra . Väl inkörda dubbdäck får dubbar som fungerar under hela däckets livslängd. Om du tar fram dina dubbdäck från förra säsongen och märker att de har tappat extremt många dubbar så måste du investera i nya däck.


Det går inte att sätta i nya dubbar i de gamla däcken. När det kommer till mönsterdjup på vinterdäck , så är det .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.