torsdag 28 juli 2016

Stormaktstiden lättläst

I vår faktaserie Aha, nu fattar jag! Innehållet i böckerna är utarbetat för att följa målen i de nya kursplanerna. Språket är bearbetat och därför enkelt . Stormaktstiden en sammanfattning.


Här söker du efter böcker och andra medier. Du kan också söka efter bibliotek, evenemang och övrig information om Stockholms stadsbibliotek.

Fred sluts i Knäred med Danmark. Sverige blir tvunget att betala en lösen på en miljon riksdaler för att få tillbaka Älvsborgs fästning. Gustav II Adolf blir kung i ett läge där Sverige är i krig med Danmark, Polen och Ryssland.


Som en följd av detta blir det en akut brist på silver. Enkla fakta är en serie småhäften om olika intressanta ämnen och tider. På varje uppslag finns på högersidan en bild och under den fakta i punktform. På vänstersidan finns lättläst text med tre frågor om innehållet att besvara muntligt eller skriftligt.


Svåra ord förklaras i marginalen.

Faktaserien utarbetas i nära . Ny lättläst faktabok om Sveriges stormaktstid - Jag skriver lättlästa barn och ungdomsböcker men också läroböcker. Jag åker gärna ut till skolor och bibliotek och berättar om mina böcker och andra spännande historier. Vid mina besök brukar jag också inspirera eleverna till eget skrivande. Texten är lättläst och engagerande. Namnet kommer av att Sverige under denna period erövrade och upprätthöll en stormaktsställning i Europa.


Berätta kort om Gustav den II Adolf ca ord. Du skall ha med följande: Vad lyckades Kungen göra för Sverige. Kamratrespons Läs din bänkkamrats arbete och ge tydliga förslag på . Det var militärt starkt och hade ett stort område.


En stor del av allt land runt Östersjön var svenskt. Sverige var på den här tiden det nuvarande Sverige och Finlan alltså ett stort land i sig, men rätt fattigt . Men stormaktstiden var också en svår tid för folket. Många dog och de som inte krigade fick betala höga skatter som gjorde det svårt att klara sig – svenskarna fick betala ett högt pris för att vara en stormakt.


Jakten på historien är lättlästa och rikt illustrerade böcker som berättar pedagogiskt och stimulerande om världens . Med erövringen av de skånska landskapen införlivades fler byggnader till kronan. Rikskansler Axel Oxenstierna lät organisera statens förvaltning i fem rikskollegier, där Kammarkollegiet ansvarade för det civila byggandet tillsammans med .

Föredrag med Heiko Droste, professor i historia vid Stockholms Universitet. Hur omfattande var invandringen till Sverige under stormaktstiden egentligen? Vilka var det som kom och från vilka länder och vad har det betytt för Sverige?


Detta är frågor som kvällens föredrag kommer beröra på olika sätt. Slagfältet under stormaktstiden. Helt nya vapen, ny teknik och ny taktik förändrade slagfältets ansikte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.