tisdag 24 november 2015

Hur lagar man en startmotor

Men det är snällt att du försöker. Jag har hittat vad delen heter nu. Startmotor fungerar inte! Problem med startmotor ? Vad för fel då man måste knacka igång startmotorn?

Den är väldigt blöt och smetig invändig, se bilderna ( syns bäst om du klickar och zoomar in). I detta avsnitt visar Händige Henry hur man enklast lagar en startmotor till Yamaha 50hk 4-takt. Har haft problem med startmotorn. Tänkte försöka renovera själv.


Tenico gör det själv tips 36. De här felen går ofta ganska lätt att reparera och därmed kan man spara priset för en utbytesstartmotor eller en ny startmotor , till hög kostnad. Det vanligaste av de två felen är startrelät och det felet kännetecknas . Har felsökt elstarten på KTMen och kommit fram till attt det är något fel på själv motorn :huvet.

Den drar alltså inte ens runt när man kopplar den direkt till batteriet. Går det att låga på något sätt? Vad ska jag börja kolla och hur i så fall? Jag är ingen höjdare på motorer och så men tänkte ändå försöka fixa startmotorn själv. Jag lyckades få loss startmotorn och skruvade isär den.


Jag såg då att det vita kugghjulet? Var kan man köpa en ny och kan jag fixa den själv? Vet någon vad den här delen heter? En startmotor är en mycket stark elmotor som hämtar sin kraft från bilens batteri.


Ur miljösynpunkt är detta en mycket bra funktion, men den ställer större krav på batteri och startmotor. Uppdatera ditt fordon med en högkvalitativ startmotor från till exempel Volvo eller Saab. Börja din resa med att. Tjenare, har en toyota carina -med en trilskandes startmotor. Det bara klickar från den typ när man vrider nyckeln, reläet drar o allt men den går inte till förrens efter typ 50-e försöket ! Kan man fixa det typ, montera bort själva solenoiden o smörja på nåt sätt, ju kallare det är desto mer krånglar den.


Något som kärvar inuti, går inte att laga , påstod han. Surt tänkte jag, men visst, en ny startmotor kan ju inte vara såååå dyr.

Med tanke på det priset så ska jag låta någon annan också titta på den. Det som var skumt var att den gick när man. Du måste antingen ha ett instrument för väldigt låga resistanser eller bygga en Wheatstonebrygga men det är nog lite överkurs för en startmotor.


Wheatstones_brygga Om den gnistrar och orkar dåligt skulle jag börja med att kolla kol, kollektor och kolla efter visuella fel på . Så här gör du för att felsöka eller testa din startmotor med en skruvmejsel. Primera manuell är iallafall lätt att byta på, automat är jag lite osäker på. Men om det är likvärdigt så bör inte arbetskostnaden dra iväg så mycket. Min e inte ens lätt att byta lampa på. Man ser inte ens startmotorn när man öppnar huven så man måste nog in och gröta runt.


Men har en mekaniker i familjen . Vet inte varifrån, men när man hissar upp bilen (Pegg 4Mi16) så är hela högra sidan av motorn indräpt med olja! Hur fungerar bilens startmotor , och hur kan du felsöka den när den krånglar? Eftersom startmotorn är helt nödvändig för att man skall kunna använda bilen – om man nu inte kör en gammal veteranbil . På crossmopeder så sitter det oftast också el-start men dom har inte lika stort behov utav det då dom har kick.


Det finns också enstaka crossmopeds modeller som endast har el-start och inte kick. Jo när du trycker på batteriet så går en signal fram till batteriet som i sin tur ger en signal till. Nån som gjort detta och har tips vilken väg den ska ur?


Ta ur främre avgasrören med katalysatorer borde göra susen men då har jag säkert avbrutna grenrörspinnbultar att laga så det vill jag inte. Om du har problem med att starta din bil, det finns flera lösningar beroende på din situation. Veta specifikt vad som händer när du försöker förvandla din bil kommer att hjälpa att diagnostisera vilken del kan behöva bytas ut och om du kan ersätta det själv eller måste ta det till en mekaniker .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.