torsdag 31 augusti 2017

Byta däck själv cykel

Att byta däck involverar samma steg som lagandet av punktering, förutom själva lagandet av punkteringen då. Använder själv enklaste möjliga lagningssatser från exempelvis Biltema. Det går att laga en punktering på slangen utan att montera av hjulet från cykeln , men arbetet blir mer bökigt.


Hur du byter slang på ett cykeldäck. Här får du lära dig hur du ska göra ifall du behöver byta slang på ett. I denna instruktionsfilm från Continental får du en tydlig och praktisk genomgång av hur du går till väga för att.

Inte som på en cykel förstår jag, men gör man det själv ? Lägg hjulet på en bänk, pressa däcket med en tving så det släpper från kanten på fälgern sen är det bara att bryta med däckjärn resten av biten runt, gär på båda. Så här gör du för att byta däck på cykeln. Att byta däck på cykeln när det börjar krypa ner mot nollan tycker jag dock att alla vintercyklister ska göra.


Själv brukar jag sätta ett spännband på det första stället där jag krängt på däcket på båda sidor av fälgen så att det inte kan tappa greppet om fälgen. Jag skall byta däck för första gången. Antar att det bara är att dra ur luften, kränga av däcket.


På med det nya och pumpa.

Några smarta tips och trix? Hej bra beskrivning och bilder,men. Missade detta själv som novis.


Som nybörjare har jag ändå ett stort probleom jag får punka nånstans in the middle of nowhere hur sjuttsingen gör man för att byta däck ? Finns det nån bra sida t. Så byter du själv till vinterdäck. Däckmontören Olof Andersson i Lund ger dig tips inför. Har du fått punktering på din cykel ? Vill du fixa det själv ? Eller har en eker gått av? Här hittar du mektips som har med hjulen att göra. Klicka här för att lära dig.


Alla vet vi att det är billigare att cykla än att köra bil, men även en cykel behöver repareras ibland. Hos min lokala cykelreparatör kostar det 3kronor per hjul att byta slang och däck. Inte jättedyrt med tanke på materialkostnad plus lite arbetsti men det är fortfarande billigare att göra det själv och speciellt . Det är relativt enkelt att byta däck på cykeln.


Vinterdäck och sommardäck monteras på samma sätt, så känner man sig trygg i det, gör man det enkelt själv.

Däcksbyte kostar 149:- per däck. Ett tips är att passa på att byta slangarna samtidigt, så de är fräscha i gummit inför säsongen. Var noga med att boka tid i förväg, . Det ska inte finns några sprickor eller något föremål . Det sitter smala fula däck på den och hon vill ha bredare däck eller ny cykel. Jag själv har en gammal citybike som vi plockat delar av till annan cykel.


Går det möjligtvis att sätta de däcken på hennes cykel eller behöver jag köpa nya större däck ? Jag testade att sätta dit ett däck och det snurrar . Kikade på cykeln men blir inte klok på hur man gör med växeldreven när man byter hjul? Laga punktering, byta däck. Alla våra XXL varuhus är utrustade med professionella cykelverkstäder, här jobbar utbildad personal med det dem gillar bäst - cyklar. Jag fixar ju en punktering etc. Gratis service gäller endast på cyklar köpta hos XXL Sport.


Någon som vet ca pris och hur lång tid det tar? Ingen stor verkstad utan där delagar o säljer beg cyklar. Tjena var ute och cyklade på sambons cykel , och helt plötsligt kab00m, så smällde framdäcket,,tänke byta det då hon måste ha cykeln imrgn.


Har aldrig gjort detta förrut, vad behöver jag köpa? En slang och ett däck eller`? Det är hög tid att vinterrusta cykeln om man avser att cykla i det vinterväglag som nu råder.


Dubbade cykeldäck och ordentliga reflexer på både cykel och cyklist är det som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.