måndag 28 september 2015

Blogginlägg exempel

Att skriva bra blogginlägg är en hel vetenskap, det finns mycket att tänka på och många misstag att göra. När jag går in på en blogg så vill jag snabbt känna igen mig, jag vill veta vad jag får. Se på det här inlägget som ett exempel , det är lätt att hitta i och styckena är korta och lätta att läsa.


Här är en lista på tio av de vanligast förekommande typerna av blogginlägg. Oftast använder man sig inte av alla utan tenderar att återkomma till ett fåtal typer av inlägg som känns mer naturligt och lätt att skriva.

Instruerande inlägg – Till exempel recept eller DIY. Innehåller en stegvis instruktion om hur . Det bästa sättet att komma igång är att kolla in hur andra har gjort. Jag tar tacksamt emot tips om fler fina bloggar att . Lägg mycket krut på budskapet i din text.


Ha svaren på dessa frågor klara för dig innan du . Vad är syftet med texten?

Om webbgränssnittet strular kan inspirationen försvinna på ett ögonblick. Jag föredrar till exempel att skriva texterna i gamla hederliga Word innan jag publicerar dem. Sök fram material kring temat, t ex makramé. Ett utmärkt verktyg för.


Analysera arbetsskeden, rita t ex . Kanske kommentera artikeln, gå och läsa en annan, klicka på en annons, komma i kontakt med dig, rösta och dela inlägg på sociala medier, prenumerera på ditt RSS-flöde, eller. Naturligtvis är det sista vi vill ha som . Här nedan kan ni läsa ett exempel på uppbyggnad av ett blogginlägg. Texten är baserad på läsmaterialet till förhandsuppgiften. Dagens text gav en övergripande bild om hur viktigt det är att i ett så tidigt skede som möjligt kunna stöda och utveckla . För att starta blogg går du till wordpress. Get started here och now.


Välj användarnamn och lösenord. Redan nu ställs du infört ett ganska viktigt beslut. Jag tänkte försöka svara på vad jag tycker är en bra blogg.

Men låt oss för stunden. Allt detta kanske inte stämmer in på min egna blogg och det är svårt att göra alla dessa tips men som sagt, tips är tips och. En mikroblogg är en blogg där antalet tecken per inlägg är begränsat till ett litet antal.


Mikrobloggar kan användas som del av en annan internettjänst. Den största renodlade webbplatsen för mikrobloggar är amerikanska Twitter. Den är helt enkelt lite mer specifik, och den sticker ut mer. Var inte rädd för att ta i. Konstigt (?) nog drar vulgära uttryck till sig uppmärksamheten. Du drar ut en blogg och placerar den på önskad plats.


Dina blogginlägg skapar du på samma sätt som du bygger upp dina vanliga sidor. Förutom text och bild kan dina blogginlägg innehålla video, lju bildgallerier och mycket mer. Vill du se exempel på en blogg ? Att veta hur ett bra nyhetsbrev ser ut kan vara svårt.


Vi går igenom exemplet och förklarar varför vi tycker nyhetsbrev är ett bra exempel. Du får också tips på idéer på innehåll till dina framtida nyhetsbrev. Se vårt exempel på ett . Vid en första anblick kanske detta inte skiljer sig märkbart från en vanlig hemsida, kanske med ett tillhörande forum. Skillnaden ligger emellertid inte så mycket i själva tekniken utan hur den används.


Exempel på blogganvändning i kurs. Under våren hörde jag talas om blogg och fick av Maria ta del av artiklar på hur dessa. Några olika exempel på bloggar.


Började som ett hobbyprojekt men har utvecklats till en av Sveriges största receptsajter. Just recept fungerar utmärkt i en blogg och det går att variera innehåll i det oändliga. DUSM projektet har sedan slutet av förra terminen en egen kanal.


Det är ett ämne som intresserar . Nedan finns exempel på material som vi har lagt ut på. Filmerna är inbäddade här i inlägget. Ordinarie blogginlägg med mer . Utöver det finns företags- och organisationsbloggar som mycket väl kan tjäna som primärkällor inom sitt särskilda expertområde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.