måndag 21 september 2015

Jula blästersand akvarium

Jag hittade en blästersand på Jula med konstorlek 2-mm, kg för kr. Köpte just den sanden till mitt nya malawi kar 450L. Kornstorlek: 2-mm. Vi gör det roligt och prisvärt att fylla verktygslådan. Att hitta bra och billig sand.


Tvätta ciklidsand innan användning?

Ock så har dom den här blästersanden som inte ska användas i akvarium för att det är metaller i den. Jula har en blästersand som inte har föroreningar som är bra för akvarium och är billigare i inköp. Skulle behöva tips om det går att använda blästersanden ifrån jula ? Såg att dem säljer säckar för 59kr med 25kg.


Och vill veta om någon här inne använder denna till sina räkor? Därefter blir det 8-mm Rådasand som jag lyckades hitta hos en av mina lokala djuraffärer utan att det kostar skjortan. De tre andra blir troligtvis inriktade på räkor så där får jag vara mera försiktig med gödning mm och troligtvis köra . Utan köp blästersand på Jula tex.


Biltema ska också ha nåt liknande.

För pengarna du sparar kan du köpa nåt annat kul eller ta en fika när du ändå är ute och åker. Man ska inte ens behöva skölja den . Att planera akvariets ”inredning” var en process som satte fart i skallen på mig ganska omgående i samma andetag jag bestämde mig för att fixa ett akvarium till hemmet. Hur räknar jag då fram hur många watt jag har per liter i mitt akvarium ? Jag skall iväg idag förhoppningsvis och inhandla blästersand på Jula i Sisjön. Lite billigare än sandet på akvarieaffären. Så istället för att göra vad jag skulle idag drog jag kollegan med mig till Jula och började leta efter blästersand.


Efter en stund inne i den faktiskt skitstora affären bestämde vi att vi får dela på oss. Han gick vänster och jag gick höger. Fram och tillbaka, upp och ner och tillbaka igen. Till slut stod vi på exakt . Jag är grymt sugen på att byta ut mitt grus i akvariet till sand istället. Tycker det är riktigt snyggt.


Nu har jag fixat det grundliga (fyllt på san vatten, kopplat in alla elsaker och tillsatt bakteriekulturer, tagit stickprov som visar goda värden) Sanden är just nu blästersand från Jula vilket funkar bra. Har det även i mitt andra akvarium. Imorgon ska jag nog sätta i lite växter och inreda och sådant och om ett . Känns lite klent med en säck till den storleken, men det är ju upp till dig hur stort lager du vill ha.


Vilken färg finns den i vi skulle vilja ha röd.

Vet inte om det finns färgad blästersand. Hur många säckar tror ni räcker för ett . Jag har blästersand från Jula till .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.