Massmedier som använder sig av olika kanaler brukar indelas i tryckta medier , ljud- och bildmedier, datorbaserade medier och utställningsmedier. Generellt så markerar mass-. Suffixet -ium är besläktat med latinets -orius, -oria, -orium och indikerar att det finns ett innehåll, något inuti, en plats för. Därför är det viktigt att förstå hur medier fungerar.
Vem sänder vilka budskap? Mediekunskap handlar om massmedierna och deras funktion i samhället.
Fria medier är ett viktigt verktyg för demokratin eftersom massmedier sprider kunskap,. Vi kommer dagligen i kontakt med dessa medier. Via alla medier strömmar information och budskap. Medierna använder olika uttryck för att väcka intresse för en viss sak - texter, bilder, animationer, filmklipp och ljud. Vi påverkas idag i hög grad av den information som når oss.
Skaffa koll på kanaler, medium och sociala medier. Hur väljer du vilken kanal du ska sprida ditt innehåll i? Det finns en mängd olika sociala medier som fungerar på olika sätt och fyller olika funktioner.
Men vilka fungerar egentligen bäst? Idag har fler människor möjlighet att producera innehåll i nya mediekanaler som diskussionsforum och sociala nätverk – exempelvis har sociala medier gjort att. Därför finns det en risk att vi rör oss i ett alltmer begränsat sammanhang och bara väljer de nyhets- och informationskällor som bekräftar vår egen världsbild och . Idag används sociala medier också av etablerade massmedier.
Via sociala medier kan journalister finna händelser att undersöka närmare och delaktigheten från mediepubliken kan bidra till innehållet. Det finns samtidigt en risk att journalister i högre utsträckning än tidigare gör nyhetsurval utifrån vad som förväntas ge flest . De flesta nyhetstidningar finns också som taltidningar. En taltidning innehåller hela den tryckta tidningen och är inläst med syntetiskt tal.
Taltidningar levereras över nätet och kommer fram samtidigt som den tryckta tidningen. Alla som har en läsnedsättning kan prenumerera på taltidningar. Det är tidningarna själva som . En helt annan sak är vilka medier som är relevanta. Relevansen finner vi när vi tittar närmare på varumärkets karaktär, målgrupper, det kreativa uttrycket och syftet med kommunikationen.
En bruttolista på tillgängliga mediekanaler är en förutsättning för att ta . Mer än procent av svenska små och medelstora företag finns på sociala medier. Det visar en studie som Eniro har genomfört. I en undersökning från Eniro uppger sex av tio små och medelstora företag att de har skapat en företagsprofil på ett eller flera sociala medier.
Kommer användandet av nya medier att öka i hälsoarbetet eller finns det anledning att återgå till ”gamla” beprövade metoder såsom undervisning i skolan etc. Svenskarna gillar sociala medier och användningen fortsätter att öka. Att amerikansk forskning visar att det finns samband mellan människors politiska preferenser och vilka medier de väljer att använda sig av har också bidragit till diskussionen om den politiskt motiverade selektiva exponeringen.
Frågan är dock hur utbredd den politiskt motiverade selektiva exponeringen . Att veta vilka konsekvenser som kan uppstå kan bidra till att människor gör klokare val på nätet och tänker efter innan publicering. Att växa upp i dagens samhälle och leva med sociala medier innebär att testa sig fram. Det finns inga konkreta ramar för hur nätet och sociala medier fungerar. Eftersom utveckligen går snabbt . Hur och var söker de information? Vilka sociala medier använder de?
Genom taggar finns möjlighet att skapa sökbarhet och därmed synlighet för bilder på genusrelaterade material ur samlingar. Görs detta strategiskt ökar . I vilka egenskaper och sammanhang förekommer kvinnor och män i kommunikation inom eller från er verksamhet? Fundera också på om det finns sätt på vilka du kan bidra till en större variation i . Observera det gällande litteraturavtalet och vilka leverantörer du ska använda, läs mer under Inköp. Du kan få hjälp och råd om inköp av Internationella biblioteket På Internationella bibliotekets hemsida kan du söka medier i katalogen. Här finns också knubbtexter på olika språk och länkar till sidor med bra material.
Det Här är en HanDbok i sociala medier för dig som är medarbetare i Försvars makten. Med dem kan du själv styra vilka som kan se din profil och ditt innehåll. Här finns även en omvärldsbevakning för att hitta det som sägs om Försvarsmakten i sociala medier.
Om ni når andra än ni trott, vad betyder det för er och hur kan ni hämta kraft i det ? Vilken målgrupp finns på vilken . Som bäst slipar Sibbo kommun på sin kommunikationsstrategi där också frågan om vilka riktlinjer som ska gälla då det kommer till sociala medier behandlas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.