onsdag 8 februari 2017

Arbetsplatsens utformning checklista

Många lagar och regler styr byggande och utformning av arbetslokaler. I plan- och bygglagen framgår till exempel att skyddsombud ska vara med vid planeringen av nya lokaler eller vid ombyggnation. Föreskrifterna gäller utformningen av arbetsplatser. De tar bland annat upp krav och råd om ventilation, klimat, omklädning, tvätt- och duschutrymme, inredning och utrustning samt utrymning. En bra utformning av arbetsplatsen är en förutsättning för en god arbetsmiljö.


I stort sett allt avgörs redan vid projekteringen av byggnader och anläggningar.

Dec I arbetsmiljöverkets föreskrift arbetsplatsens utformning anges att arbetsplatser, arbetslokaler och personalutrymmen ska vara tillgängliga och kunna användas av arbetstagare med funktionsnedsättning, om det behövs. I färdiga arbetsplatser , arbetslokaler och personalutrymmen innebär det att behov finns . Checklistan är ett hjälpmedel för att systematiskt undersöka och förebygga risker i den fysiska arbetsmiljön. Frågorna syftar till att öka kunskapen om olika arbetsmiljöfaktorer och ge tips för.


I socialstyrelsen allmänna råd finns regler . Jan Syftet med examensarbetet är att fylla gapet mellan teori och praktisk verklighet vid utformning av nya eller förändrade arbetsplatser inom verkstadsindustrin. Målet är att ta fram en informativ checklista med stor tyngdpunkt på användbarhet som på ett självklart sätt kommer att användas i installations- och . Hur arbetsplatsen ser ut påverkar oss på olika sätt.

Arbetsplatsens utformning är en viktig del av arbetsmiljön. D enna plan bygger delvis på checklista för projekteringsansvar och tar upp sådana frågor som behandlar arbetsmiljö). Datum__________________. Har utrymningsövning genomförts och i så fall när?


Vanliga dokument och blanketter. AFS Första hjälpen och krisstöd. En sådan toalett kan användas av en person i eldriven rullstol för begränsad . Kontrollerar ni minst en gång per år att ventilation och kontrollsystem (inklusive larm) fungerar? Märkning av kemiska ämnen.


På arbetsmiljöor- ganisationen Prevents webbplats kan du ta del av bra informationsmaterial kring städ- ning, till exempel checklista för städvän- lighetskoll. Systematiskt arbetsmiljöarbete. Använd föreskriften Arbets . Kontor och datorarbetsplats. För att industriell verksamhet ska kunna bedrivas på ett säkert och effektivt sätt, krävs bl a: - Att lokalerna är anpassade till verksamheten. Checklista för arbetsmiljörond är ett hjälpmedel för att upptäcka risker i framförallt den.


Handboken innehåller också en checklista för kontroll av. FHar slöjdsalen en allmänventilation av typ fläktstyrd till- och frånluftsventilation? Boverkets allmänna råd .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.