fredag 19 juni 2015

Vilka värderingar är viktiga för mig

Vid valet av värdesystem träffar vi, i en högst påtaglig mening, det viktigaste val som vi någonsin träffar. Vilka värderingar styr dig? En värdering är något du tycker är viktigt , något som representerar ett värde för dig. Värderingar visar på vad du anser vara rätt och fel , bra och . Det finns inget som är rätt eller fel och det är inte tänkt som ett underlag för diskussion.


Du gör först uppgiften enskilt för att sedan samtala i gruppen.

Ringa in 3-värderingar som du anser viktiga för dig som individ . Ganska viktigt då eller hur? Behöver du hjälp med att bli medveten om dina värderingar eller behöver du hjälp med att byta ut någon värdering , tveka inte att kontakta mig ! När du skummar listan med värderingarna nedan kan du finna att, fastän mestadels av dem har lite eller noll betydelse för dig (och vissa kan till och med verka negativa för dig), finns det de värderingar som bara hoppar ut och kallar på dig, och får dig att känna ”Japp, denna värdering är en del av mig ! Hur skulle jag i så fall kunna göra det för att skapa mer balans mellan jobb och nöjen, som p åsikt kanske skulle gå mer med mina värderingar. Som en påminnelse till mig själv så har jag skrivit ner några saker som är viktiga för mig och som jag tror på.


Vilja, våga, välja är sättet jag varje dag lever mina värderingar. Leva Leva är att vara i nuet enligt devisen ” lev i ögonblicket, så lever du längre”. Jag arbetar på att vara och leva i nuet.

Skillnaderna ska respekteras. Men på vårat arbete är det viktigt att vi utgår från gemensamma värderingar och att vi vet vad vi menar när vi talar om begrepp som etik och moral. Den här skriften inleds med vår värdegrund. Där beskrivs kortfattat vilka värderingar som styr vårt arbete.


Vi pekar vidare på hur etiken bör vägleda . Har du tillräcklig självkännedom, och viljan att bli bättre, för att bli den bästa ledare du kan vara? Många av oss vet att det krävs en del tid och kraft på att förbättra vårt ledarskap, och ofta går det tyvärr inte att enbart ”härma” en förebil eller att försöka ha en påklistrad fasad när du ska leda någon. Självinsikt genom reflektion är vägen dit. Genom att öka din medvetenhet om dig själv kan du också lättare förstå dina värderingar och vad som är viktigt för att du ska må bra.


För att få en bättre uppfattning om just vilka dina värderingar är kan du ställa dig själv frågor om vad som har format dig i ditt liv (människor, arbete, utbildning, intressen …). Vad är viktigt för mig ? Varje val träffas inom ramen för det värdesystem vi har valt för att styra vårt liv. Jag har ett par blå snickarbyxor på mig och Margareta en rutig rödvit klänning. Det är en fråga jag alltid. Innanför affärens dörr är ett.


Det viktiga för mig var att . Att hitta rätt i karriären kan vara svårt. Men att lära känna dig själv, dina drivkrafter och värderingar kan betyda mycket i den processen.

När du vet vad som är viktigt för dig och vad som driver dig har du också lättare att fatta beslut som . Att tydliggöra vad som är viktigt för vår motivation är ett första viktigt steg för att utveckla och stärka vårt engagemang och motivation. Denna övning är tänkt som ett enkelt stöd för att tydliggöra vilka värderingar som är viktiga för dig i din nuvarande situa-. Jag vet vad som förväntas av mig.


I vårt team kommunicerar vi . Vi har alla något som vi sätter. Han kan svara: “Det fyller mig. Instrumentvärderingar kan vi också kalla medel, de är saker jag värdesätter, men om vi gräver lite djupare så är de medel eller instrument på vägen till mina tillståndsvärderingar. Ett exempel på en instrumentvärdering är pengar.


Jag kanske värdesätter pengar mycket högt, de är viktiga för mig i livet och detta påverkar mina . Men vilka värderingar är egentligen viktigast för oss på jobbet? En ny studie har svaret. För sjätte året i rad kartlägger Sverigestudien svenska folkets värderingar.


Detta får mig att komma in på vad jag vill ha min tid till. För at inte glömma bort vad som känns rätt för just mig har jag min alldeles egna personliga tanke- och själbok. I den reflekterar jag och skriver regelbundet ner mina .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.