onsdag 26 oktober 2016

Göra gängor i trä

Mitt intresse för hur gängor i trä kan tillverkas med gängtapp och ett snedtyg väcktes under hösten. Börje Karlsson brukar göra för att möjliggöra en. Tror de också hade problem med skärpningen av själva skärstålet.


Skulle också vilja ha ett ordentligt gängsnitt, det vore ju väldigt roligt att kunna göra egna gängor. Jag skulle behöva hjälp med hur jag kan få en invändig m- gänga i trä ?

Hur ska jag gå till väga för att få det och att det ska bli starkt? Jag har för mig att Clas Ohlson bruikade ha liknande tappar och snitt men nu hittar jag dom inte. Grundläggande frågor om träsvarvning. Aven trä och plast later sig gängas. Ja, då gör du bara hål (från insidan av lådan) i mdf-skivorna så att du får i sprinten och sedan ett ett hål ( från kanten på mdf:en ) som träffar rätt mot hålet i sprinten.


Du behöver ju inte använda en gängad stång och en mutter som på bilden. Jag hittade plastic paddings kemiskt trä i stan idag men jag tänkte fråga innan jag köper.

Kan man tänka sig att det går att. Sen kan man skruva in i pluggen. Här visar elever från Mälardalens Tekniska Gymnasium hur man svarvar en utvändig gänga. Helst ska det gå att skruva upp igen men förslag i alla former välkomnas. Vet inte om jag har förstått dig rätt.


Men det är att du har borrat ett för stort hål . Gängad hylsa att slå in i trä. Skruvar i ytterdörrens gångjärn lossnar, vad göra ? Att borra i trä är dock inte alltid så lätt som det ser ut. Här får du veta vad som gäller när man ska borra och skruva i trä. Sortera efter: Nyhet , A-Ö, Pris.


Något gick fel under tiden du sökte. Försök gärna göra samma sökning igen. T-rex med dubbel stödgänga. Grabbers unika skruv stödgänga.


Idag justerade jag verktyget (”snedtyg”) som jag gör trägängorna till mina ljusstakar med.

De har emellertid haft tendens att sitta för hårt. Det som gör Stödgängan . Så jag tänkte att om jag gör de yttre gängorna djupare borde det fixa till sig. Men då det är lite svårt och ovanligt . Sortimentet är lämpat för professionella och gör det själv entusiaster. Vi säljer alla nödvändiga verktyg och utrustning som krävs för sten, trä och metallslöjd. Vårt verktygssortiment omfattar borrmaskiner, skruvdragare, slipmaskiner, sågar, fräsar disk och svetsutrustning och många andra typer av standard och specialverktyg . Men varför ser de ut som de gör med olika huvudformer, gängor och färger?


Utseendet på skruven ger. Den är vanligtvis helt slät under skallen för att inte göra åverkan och riva upp underlaget. Dessutom kan de variera i utförande beroende på om de ska skruvas i trä - eller stålreglar.


Swedol - För oss som gör jobbet. Du har inga produkter i din varukorg. Träskruvens anläggning mot bänken vid baktång och gängan på träskruven ska smörjas regelbundet. Man gör väl gängor för bult inte gängor för trä eller plåtskruv? Smörj glidytor trä mot trä.


Om jag köper syrafast skruv (inte bult) på swedol eller Bauhaus, är det trä eller plåtskruv normalt? Kom på en förbättrad metod som Claes föreslår - man gör epoxyplugg för att skydda sandwich-delen av däcket, borrar när epoxyn nästan stelnat, . Några små gör det själv-tips kan göra jobbet mycket enklare och roligare. Visste du till exempel att det är enkelt att få ut skruvpluggar ur hålen med hjälp av en korkskruv?


Eller att en kam gör det enkelt att driva in spikar på svåråtkomliga ställen? Knacka trä - och laminatgolv på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.