tisdag 21 november 2017

Fräsa in kabel i vägg

Det är inte OK att fräsa in kabel bakom socklar och foder eftersom man då riskerar att spika i kabeln när man sätter tillbaka sockeln. Om du ändå ska fräsa så fräs in ett VP-rör i väggen på samma höjd som uttagen, spackla in och måla över. Snygga övergångar gör man antingen i en infälld kopplingsdosa . Alla trassliga sladdar hemma kan lätt bli en källa till irritation. Följ vår enkla guide över hur du bygger in alla kablar i väggen.


Sedan kan du njuta av ett rent och snyggt vardagsrum utan dammsamlande härvor.

Kabeln som jag vill flytta in i väggen är en tjock vit 3-fas kabel , ca mm bred. Min fråga är nu, är det tillåtet att dra en sådan kabel i väggen och spackla igen utan att använda . Fräsa i väggen är ju kanon om man har den möjligheten! Dvs, först och främst så bör man bo i bostadsrätt för jag tror inte att hyresvärdar är så förtjusta i att man fräser i väggen för lite kablar. Men då är man nästan helt befriad från kablar på väggen.


Sen kan man ju fräsa i listerna då det går att dra kabeln . Dölja kablar i befintliga gipsväggar? OBS, hyra av spårmaskin, dammsugare samt dammsugarpåsar tillkommer, pris fås av elektrikern.

Arbetet utförs av behörig elinstallatör. Ursprungligen postat av Einar Berg. Om elen skall dras dolt måste den väl alltid dras i VP-rör?


Man får klamra EKK- kabel innanför väggen ( dolt dvs). Men det är väl inte så många som nyttjar den metoden. Vet inte hur det är med betong men det lär ju vara smidigast att fräsa ut ett spår och . Men du kan i stället klara en hel del av förarbetet, t. Det är enkelt och får priset på hantverkarens räkning att bli lite lägre. Min man har stört sig lika mycket och är därmed noga med att se till att vi bygger in sånt här i väggen. Gör hål i väggen för att kunna fräsa in två rör.


Comhem- kabel , nätverkskabel, internet-tevesladd etc. Nån som har konkreta råd om exakt hur och vad för slags fräs man i så fall ska ha ? Mellan tak och vägg är det en radie, ej rät vinkel - måste göra minst en sån övergång dessutom. Det jag antar man gör är att fräsa ur och fälla in elrör och sen inbyggnadsdosor där rören tar slut.


Vet att det finns elektriker och . Nu var det omöjligt att fräsa spår f. Dra kabel i vägg Off Topic. Jag har ett par frågor i samband med att dra kabel och göra _snygga_ installationer av kabel.

Bör jag fräsa spår in i gipsplattorna med ett multiverktyg och sedan fräsa en bit av regelverket och där fästa kabeln, eller blir det snyggare att helt enkelt ta upp gipsplattan och borra . Jag har då sett en maskin som ser ut som en vinkelslip med parallella blad på som man ska köra med och sen bila bort det i mitten. Skall sätta upp lite högtalare på väggen. Så behöver borra ett hål c:a 2m upp på väggen och ett bakom listen vid golvet. Nu är det bara så att mina väggar är helt fullproppade med isolering, några tips eller idéer på vad man kan använda för att komma så långt som två meter innanför . Elen ska dras om i ett par rum i samband med renovering (av en elektriker) han tyckte dock att jag skulle göra det dammiga jobbet själv :lol: Jag ska ha in några extra eluttag och behöver därför fräsa från befintliga uttag. Väggen består av tretex och under det råspånt.


Vad är enklast: cirkelsåg och stämjärn . Min bostad genomgår en behövlig renovering och i samband med detta har jag kommit på att jag vill hänga en TV på väggen. Om du funderar på hur man monterar inbyggnadshögtalare, sätter upp en falsk vägg utanpå en. Hade åkt och köpt några VP-rör kostar inte många kronor och kommer spara dig att få riva upp hela golvet om du har fått dålig kabel eller vill byta.


Och ska kablarna dras i rör, så använd mm böjligt VP-rör (kallas även VP- slang) och kabel mm²FK. Apparatdosor och kopplingsdosor för infälld montering i vägg är numera inte .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.