måndag 24 november 2014

Normer och värderingar förskolan

Samtidigt som pedagogerna försöker överbrygga könsmaktsordningen befäster de åldern som den avgörande maktfaktorn i förskolan. Vuxna görs ofta till subjekt medan barn görs till objekt som, på ett eller annat sätt, ska styras till bättre värderingar genom överföring av ”rätt” normer på barnen, förklarar Dolk. Läroplanen för förskolan (Utbildningsdepartementet,. 2010) utgår ifrån en humanistisk syn på människan, som innebär att alla människor har lika värde. För att förskolan ska kunna sträva mot sina mål kräver det att pedagogerna är medvetna om att det är vi själva som är de är bärare av verktygen som ska genomsyra förskolans anda.


Därför för kontinuerligt diskussioner tillsammans med barnen om värderingar och attityder utifrån allas lika värde. Vi vill att vår förskola ska präglas av omtanke och värme. Barnen ska lära sej att ta hänsyn, respektera och förstå andra människor oavsett kön, social eller etnisk bakgrund. Att de vuxna är goda förebilder . Att vi möter alla barn och vuxna. Vår förskola ska vara en plats där man känner sig trygg, där man trivs och utvecklas i sin egen takt.


Pedagogerna lägger stor vikt vid att vara goda förebilder för barnen och arbetar mycket med normer och värderingar. I läroplanen framhålls att ” förskolan skall arbeta aktivt och medvetet med att stimulera och utveckla . Inskolning, familjeaktiviteter, utvecklingssamtal, föräldrarå Pluttra och Tempus. Ledord: Utveckling, förtroende, ansvar och påverkan. Samverkan med förskoleklass, skola och fritidshem. Denna mening antyder att det i vårt samhälle finns gemensamma . När man ritar en figur, så behöver det inte vara ”en gubbe” utan barnet lägger andra värderingar i detta.


Jag tycker det är oerhört viktigt att barns egna röster kommer till tals. I det inspelade materialet finns en sekvens där en pojke säger ” jag ska bli fröken här på dagis”. Då stöttar personalen och säger ”så bra då kan du leka . Utforskande, nyfikenhet och lust att lära utgör grunden för den pedagogiska verksamheten. Förskolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera barnen att utveckla förståelse för vårt samhälles gemensamma demokratiska värderingar och efterhand omfatta dem.


Våra förskolor ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en inom Helianthus ska främja aktningen för varje människas egenvärde och respekten för vår .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.