tisdag 29 november 2016

Mina värderingar i livet

En värdering är något du tycker är viktigt, något som representerar ett värde för dig. De värderingar man har bildar tillsammans en värdegrund. Värdegrunden beskriver vad man står för och vad man vill.


Dina värderingar – din drivkraft. Det finns inget rätt eller fel när det gäller värderingar. Det handlar om vad som driver dig, varför du gör som du gör.

Det är själva motorn i dina val. Till att börja med ska du få ett antal förslag på värderingar. Vilka värderingar har du? Instrumentvärderingar kan vi också kalla medel, de är saker jag värdesätter, men om vi gräver lite djupare så är de medel eller instrument på vägen till mina tillståndsvärderingar.


Ett exempel på en instrumentvärdering är pengar. Jag kanske värdesätter pengar mycket högt, de är viktiga för mig i livet och detta påverkar mina. Följande lista med värderingar som Steve Pavlina har skapat kommer hjälpa dig utveckla en tydligare bild av vad som är viktigast för dig i livet , som förklarat i artikeln Att leva sina värderingar. Skriv helt enkelt ut denna sida, markera de värderingar som tilltalar dig mest, och sortera sedan listan i prioritetsordning.


Mina personliga värderingar kan sammanfattas med sju nyckelord.

Leva, lära, växa, nära - vilja, våga, välja. Något som jag tränar och arbetar med ständigt. Hur skulle jag i så fall kunna göra det för att skapa mer balans mellan jobb och nöjen, som p åsikt kanske skulle gå mer med mina värderingar.


Vad är det som styr ditt liv – dina egna värderingar eller andras? Lena Mangell, Karriärutveckling, Mentorskap, Coaching. Vem styr i ditt liv egentligen? Känns livet och arbetet meningsfullt ? Förhoppningsvis svarar du att det är du själv som styr dit du vill och . Att tänka i nya banor och fundera på sitt liv i ett större perspektiv förknippas ofta med specifika datum eller större händelser.


Antingen inför ett nytt år eller i samband med en stor förändring i livet. Till exempel att gifta sig, att bli förälder, ett nytt arbete eller byte av bostad. Oavsett orsakerna till varför du . Du kanske vet vilka värderingar som du vill ha i livet , för att ge det mening och för att det ska bli en njutbar resa.


Men detta är ibland en svår uppgift. Ditt sinne kan spela spel, och minnen, trauman och tidigare besvikelser kan ta upp tid och rum i ditt sinne, mer än det du har uppnått och dina motiveringar. Dessutom hjälper ödmjukhet till så att du lättare värdesätter varje person du möter och behandlar alla med respekt.


Det bästa med dessa fyra värderingar eller principer är att de . Allt jag gör eller inte gör styrs av mina tankar. Mina val styrs av tankar och den väg jag går styrs av tankar.

Jag tänker – alltså finns jag… eller? Tankarna är våra ständiga följeslagare. De finns där, men de ska inte få bestämma hur vi lever våra liv. Det viktiga är att hitta de värderingar som är viktiga i livet. De som kan svara har gjort sin hemläxa och funderat på vilka de är och hur den inre kompassen styr den alltid pågående processen att tillfredsställa sina behov.


Det kan också vara bristen på något eller . Våra värderingar påverkar därför vårt uppförande, våra prioriteringar och våra relationer och även hur vi fostrar våra barn. Alla har inte samma värderingar och ”Livskompassen” är inte till för att kolla om du har ”rätt” värderingar. KONDITION att vara stark och i god. Andra värderingar växer fram med tiden. I ditt privatliv kanske det är viktigare för dig att värna om miljön medan detta inte är någon som påverkar ditt val . Värderingar kan även variera mellan olika perioder i livet.


Jag är en människa, ingen maskin. Jag tycker att det är viktigt att träna, att hålla sig till planen, . Ibland måste jag till och med bryta mot mina principer för att inte riskera att bli för låst vid målet. För sjätte året i rad kartlägger Sverigestudien svenska folkets värderingar. Det här är ett av mina favoritcitat.


Jag hade säkerligen fått pengarna ändå men det lärde mej väldigt tidigt hur man ( även som förälder) måste göra sina sysslor för att få sin veckopeng ( Detta har hjälpt mej mycket i det vuxna livet !) Är det fel att tänka så? Jag vill verkligen inte att mina barn ska jobba men kan man tänka på det sättet, att .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.