fredag 20 juni 2014

Varför klickar startmotorn

Problem med att starta bilen. Klickar till i solenoiden, men inget händer. Startmotorn heldöd ibland. Idag när jag skulle starta bilen så hände ingenting.


Efter att ha vridit på nyckeln ett par gånger startade bilen helt plötsligt normalt. En kompis föreslog att det .

Hej Jag har bara haft Maxi 87:an i år. Nu märker jag att startmotorn klickar så ofta att det är, och kanske framför allt kan bli ett problem. I år tycker jag det från att ha klickat på 1 så klickar det nu senast varannan gång, man det kan vara lite slumpen. Fick ju äntligen löst problemet med insprutningspumpen idag, yess äntligen. Bytat batterier till helt nya, och fortfarande samma problem.


Bara klickar , rätt kraftigt ljud. Fläkt, radio och halvljuset gick igång direkt men från motorn hördes bara ett klickande ljud som lät ungefär som när man använder körriktiningsvisaren fast i dubbla hastigheten. Eftersom det tycktes vara något strul med .

Bil startar inte, Batteri verkar OK, startmotor likaså. Bilen startar iblan har bytt batteri men det är lika ändå. Kan den alltså vissa gånger funka, men inte andra gånger?


Eller är det så att det kan vara nån kabel som lossnat vid tändningslåset, eller liknande? Har alltid startat,men nu klickar det endast i startmotorn när jag vrider på nyckeln. Har satt i ett nytt batteri nu men endå samma problem,alltså så startar bilen bara när den får startkabelhjälp under motorhuven.


De här felen går ofta ganska lätt att reparera och därmed kan man spara priset för en utbytesstartmotor eller en ny startmotor , till hög kostnad. När jag trycker på elstarten lixom smattrar det från startrelät vissa gånger, vissa gånger klickar det bara till. Det smattrande ljudet kan beskrivas som många elektriska stötar i följd.


Misstänker att relät är trasigt, men vet inte säkert och vill gjärna ha det bekräftat så det inte är startmotorn som felar. Jag har köpt en 60Hp Mercury -8Nu är det så att den klickar när jag försöker starta den! Har en Volvo gle -som kopplingen gick på. Efter bytet så skulle vi provköra med då klickar bara startmotorn. De va liknande innan men då behövde man bara vrida av tändningen och köra igen så gick den igång men nu vill den inte.


Har kollat alla sladdar och de ser bra ut. Har även knackat (slagit) på startmotorn men . Vid första försöket snurrade den väääldigt trögt men sedan var det helt död. Det var årets första försök!

Det sprakar från ett relä(?) som sitter på hojens vänstra sida när jag trycker på startknappen. Jag har nytt batteri och har putsat upp de kablar jag kommer åt men det verkar . Den nya belysningen kanske drar för mycket då generatorn inte orkar ladda. Min startmotor har börjat bete sig lite underligt senaste tiden, är motorn kall så funkar den som den ska.


När man kört en stund och stängt av bilen för att sen starta den på nytt så klickar det bara till ifrån solenoiden på startmotorn och inget annat händer. Batteriet har ström (fulladdat) och alla lysen samt . Det klickar bara när jag trycker på startknappen. För att starta den får man lägga i en växel och sedan gå ut och knuffa li te på den. Senaste gången jag försökte starta den surrade startmotorn bara.


Ibland funkar det, ibland inte. Efter att har rullat lite på traktorn med växel i klickade startmotorn vid nästa . Drog ur batteriet ett antal gånger i vintras när jag kopplade ström och åkte till jobbet vilket bara är kortare turer kring 1-mil. I förra veckan var jag ute och åkte då långt med ett fåtal stopp på vägen. Ladda eller byt batteriet. Ett inte helt ovanligt fel på . Hej, min startmotor klickar rätt som det är och den är nu genomgången men det blir inte bättre.


Osäker på om det är startmotorn , då det liksom klickar redan. Gnuggar lite till och bilen hoppar nästan igång men stannar igen (normalt på min bil jag brukar få göra så när den stått still ett tag) men när jag försöker igen så klickar det bara från startmotorn. Det har hänt förut att startmotorn har hängt sig men då har jag vridit på axeln som sticker ut på framsidan av .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.