tisdag 2 februari 2016

Bockverktyg biltema

Välj varuhus, Bollnäs, Borlänge, Borås, Gävle, Göteborg (Backaplan), Göteborg (Sisjön), Halmsta Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Karlskoga, Karlskrona . Visa filter Stäng filter. Plåt- och metallverktyg. Idag skulle äntligen radiatorerna installeras och har köpt erforderliga kopparrör och kopplingar från rinkaby rör, dessutom köpte jag en.


Jag undrar hur man bockar plåt snyggt om man inte har tillgång till bockverktyg ? Har kommit till en punkt nu att det känns frustrerande att inte ha en egen bockningsmaskin för tunnplåt.

Var får man tag på såna? Jag söker en modell för lådbyggen, dvs en som har fingrar som kan tas bort. En liten modell som tar ~ 1mm stålplåt eller 1. Annars har biltema en för 999:- ordinariepris som ska klara 2mm, alltså dubbla tjockleken. Fick ett tips att använda en tving på hälften när man spänner fast plåten. Jag ska använda den till alu – mm.


Finns det någon bättre till . Bänkmodell i smidigt utförande. Maximal materialtjocklek mm.

Smidig plåtbockningsmaskin som klarar även bredare plåtar. Så har ni några bra tips om hur man kan bocka plåt med snygga raka veck. Till kassan Rörbockningsverktyg handla.


Jag har Biltema kopparnickelrör och köpte faktiskt ett bockverktyg till det också för att få till böjarna lite bättre. Jag kan nämna att en kompis till mig har köpt framhjulslager till Sdär och inga problem. Det blev en Biltema 20t , manualen och monteringsanvisningen är väldigt dålig och otydlig. Vid prov pressning visade det sig att pressbordet. Vi köpte en kina -press till jobbet och då köpte vi till ett bockverktyg för plattjärn upp till 80x10mm har jag för mig.


Kostade inte speciellt mycket. Rusta har bra grejer till mycket men mer utemöbler, heminredning och små-el och pynt. Jula har bra verktyg etc. Aldrig köpt verktyg etc. Clas Olsson har bra grejer tycker jag men mycket dyrare och även där . Hej, Jag har köpt prisolrör på Biltema.


Hur är de egentligen att böja? Tänkte skala av plasten och använda dem utan. Jag har ingen rörbock men det går väl att göra mjuka böjar för hand utan verktyg?


Några tips innan jag sätter igång?

Den kloke lär sig av sina misstag men den vise . Trädgårdsforumet - Odlas forum. Biltema har billiga vinkelslipar om man vill kapa själv. Plattjärn - aluminiumprofiler, avklippsverktyg, bockverktyg , dragverktyg, excenterpressar, fixtur, fixturer, form-, pressverktyg - företag, adresser, telefonnummer.


CNC svarv (Labor =good shit) jag har gjort oräknligt många drag och rull bockverktyg under mina år som verktygsmakare . Provade med 12mm vanligt kopparrör från biltema , testade göra flaskmetoden men det gick åt helvete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.