fredag 26 februari 2016

Lön förskollärare utan utbildning

Hej, jag har ansökt om jobb som förskolelärare men i ansökan ska man ange löneanspråk, jobbet ligger under jobb. Förskollärare - Hur mycket lön får ni? Anledningen är att kommunerna strävar efter att öka den pedagogiska kompetensen i barnomsorgen och därför i större utsträckning anställer förskollärare. FÖRSKOLA utan utbildning ? Kan du tänka dig att utbilda dig till förskollärare eller barnskötare?


Om man inte börjar kräva rätt utbildning , precis som man gör för många andra komplexa jobb, så får man lön därefter alltså ännu lägre löner än idag.

Jobba som barnskötare utan utbildning ? Lön som obehörig lärare? Hennes kollega tjänar 2kronor mer än Linda Stövset varje månad. Hon är jättenöjd med sin lön , men tycker att det bör skilja åtminstone ett par tusenlappar mellan barnskötare och förskollärare.


Hon håller själv på att läsa in förskoleutbildningen. Jag hoppas att jag får vara kvar på min lön när jag är . I det vardagliga arbetet hjälps barnskötare och förskollärare åt med arbetsuppgifterna, men det är förskolläraren som har det pedagogiska ansvaret. Ofta har man planeringstid en gång i veckan där man diskuterar hur barngruppen fungerar och hur verksamheten kan utvecklas.


Mer personal är oftast inte lösningen, utan färre relationer.

Och ibland kan vikarierna inte språket så bra och kommer man direkt in i verksamheten utan utbildning eller erfarenhet har man heller inte den. Jag utbildade mig till barnskötare för år sedan efter ett beslut om att göra det jag alltid velat , att arbeta med barn och deras utveckling. Hur ser ni som föräldrar på att någon utan utbildning jobbar på ert barns förskola ? Jag har arbetat på en förskola på Värmdö, efter år sökte jag mig vidare . Nu menar jag såklart inte en fast anställning, men så att man kan bli inringd eller så när det behövs. Tror ni det är omöjligt för mig att få, eftersom att jag ej gått barn- och fritid på gymnasiet? Jag ska ju studera till förskollärare.


Lönestatistik för Barnskötare gör att du enkelt ser om du har rätt lön. Medellöner för detta yrke och andra inom Socialt arbete, samt annan nyttig statistik. Arbetsgivaren anser att det bör finnas en skillnad i lön mellan legitimerade förskollärare och de som bara har lokal behörighet.


Legitimerade förskollärare har den utbildning som skollagen och vi kräver. Löneskillnaden kan ses som en morot att studera vidare, så att man får sitt examensbevis och sin legitimation, säger . Inte bättre än slit- och slängvaror. Så behandlas många erfarna och utbildade barnskötare som vikarierar på förskolorna, berättar Inki Ahlström och Agneta Bergsten. Men de har påverkat genom att säga ifrån.


Enligt huvudregeln får endast den som har legitimation anställas som lärare eller förskollärare utan tidsbegränsning, men det finns ett antal undantag. Utöver lärare och förskollärare får det i fritidshemmet och förskolan finnas annan personal med sådan utbildning eller erfarenhet att elevernas eller barnens utveckling och . Utan att ha gått någon utbildning , bara lite strö kurser i Krishantering. Tänker på din lön nämligen, tycker det låter mycket för ett jobb där man inte har någon relevant utbildning.

Kom ihåg att lönestatistiken aldrig är helt aktuell, utan ofta baseras på förra årets löner. Ska du börja på ditt första jobb som lärare, förskollärare eller fritidspedagog? Saco har samlat information för dig som arbetar som eller vill utbilda dig till lärare. Det är en uppfattning som delas av Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning, som menar att det dessutom finns ett samband med lärarlönernas nivå och elevernas resultat. Vi saknar idag två utbildade förskollärare , vi har två vikarier.


En med en kompatibel utbildning och en utan utbildning inom yrket men lång erfarenhet som vikarie, berättar Marianne Gill som är förskollärare i Åmotfors. Det här är ett yrke som kanske inte har varit så populärt de sista åren. För den nyexaminerade utan tidigare erfarenheter kan detta vara svårt att svara på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.