måndag 22 februari 2016

Vilken veckodag är det idag

Här kan du enkelt kolla vilken vecka ett visst datum har eller bara vilken veckodag ett datum har. Erkänn att du använde denna kalkyl för att undersöka vilken veckodag det var du föddes på! Går vakt med 2:e styrman nu.


Han klagar och gnäller och låter som att jag inte kan nåt alls. Just nu har jag blivit utmanad att skriva en kod som kan räkna ut vilken veckodag ett viss datum är. Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer.

Som släktforskare kan det ibland vara nödvändigt att ta reda på vilken veckodag ett visst datum inföll. Tidigare använde man sig av tabeller för att hitta den information man eftersökte. Genom att para ihop datum, månad och år kunde man hitta rätt veckodag.


I dag är det betydligt enklare. Dessutom kan du via den här sajten ta reda på vilken veckodag ett visst . Var beredda, för detta kommer bli ett meeeega långt inlägg, så håll i hatten! Här se ni mig (Jari) sittandes i fönstret första dagen på det hostel som vi spenderade nätter på. Ja, ni ser rätt, ni ser inte i syne för det var så lila och exakt lika underbart ställe att bo på!


Hur gör jag om jag endast vill lägga ut en skriven text, dikt eller citat och inget foto med i mitt inlägg?

Ska jag behöva hålla på att ta screenshot eller hur gör jag? Eller bara gammal hederlig ”ont i knäna-värk”? Nästan varannan person uppger att de har värk i kroppen minst en gång i veckan. Resultat,Tabeller, Spelprogram, matcher i dag. Vilken veckodag är du är född?


En kronologi över Jönköpings historia, bordtennislänkar, matematiklänkar, vilken veckodag som motsvarar ett datum när som helst i historien. Jocke Andersen, indexansvarig på Ehandel. Redaktör och tekniskt ansvarig. Har varit chefredaktör på Ehandel.


Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Men nu när jag lägger ett par timmar var och varannan dag på att söka biljetter har jag även noterat att det skiljer sig åt beroende på vilken veckodag det är som man gör själva bokningen, även att det är samma resedatum. Exempelvis idag ( söndag) är biljetterna nästan dyrare än i måndags.


Dagens tema var ”kalender”. Den fick jag också, i måndags. Tror lördag brukar vara rätt svar annars eftersom det är många som är fulla och sånt då, men det alternativet fans ju inte så måste vara lördag. Inte för att jag har några siffror.


Jag chansade på fredagen. Annars kan det kanske vara Måndag, .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.