tisdag 25 april 2017

Hur mycket ved på en vinter

Vattenuppvärmningen sker genom vedpannan. Säg att vi duschar eller badar varje dag. Och till sist - vad ger ni för ved ni får kapa själva och vad ger ni för färdigkluven ved ? Husägare som eldar som uppvärmning.


Myseldare, hur mycket ved gör ni av med?

En kubik ved - hur mycket ? Hantering av ved som huggs nu. Köp så mycket ved du har plats att förvara under tak. Hur mycket ved gör ni av med ? Minst dubbelt så mycket som du tror behövs.


Se sedan hur mycket som gått åt första året. Köper man färsk ved är det inte fel att låta den torka två år.

Hellre lite för mycket än mycket för lite. Fast vi har aldrig grader på morgonen på vintern , snarare runt 15. Går ni igenom på en vinter ? Kommer att köpa bulk m vi värmer huset nästan enbart med hjälp av att elda (dock ganska litet hus på 80kvm).


Vi eldar med ved men jag har ingen aning om hur mycket ved som går åt, ska ta reda på det. Beror ju på vad det är för. Detta år har veden möglat för mig i vedboden, också något att ta med i beräkningen - hur vintern är och en mild och våt vinter är ju inte bra för veden. Bäst är en kall vinter då kylan driver . En kombinationspanna där man kunde elda olja och ved eller värma med elpatroner.


Verkningsgraden vid vedeldning tror jag låg på I en modern panna för vedeldning ligger nog verkningsgraden runt Dvs nästan lika bra som de gamla kakelugnarna. Hur stor volym går det t ex åt för en braskamin eller kakelugn? När jag ändå håller på så vad. Man brukar säja att den ved man ska ha till kommande vinter skall man fälla till påsk, få under tak och torka till midsommar för att den ska hinna torka till vintern. Kapad ved som är halvtorr är seg och trådig och kan vara mycket jobbig att klyva.


Torka och förvara luftigt. Rå ved har en fukthalt runt procent.

För att anses vara torr och finn brännved ska fukthalten ner till procent. Det fixar du utan problem till vintern om veden huggits i ti kapats och klyvts i mitten av april och sedan . Det jag är ute efter lite är hur pass mycket ved som normalt går åt att värma upp ca 150kvm och hur mycket arbete det krävs om man har egen skog, samt hur mycket skog man egentligen behöver, för i mina. När det är sommar kommer du behöva elda några gånger per vecka och på vintern varje dag. Sotarn svarar på frågor om badtunnor t. Det går då åt betydligt mer vatten och därmed mycket längre uppvärmningstid.


Vilken ved ska man elda med i kamin till badtunnan? Precis som allt annat så har ju behovet av ved ändrats över ti och uttrycket ovan kommer säkert från den tiden när man stod och föll med att klara vintern beroende på om man hade tillräckligt med ved. Som med så mycket annat är det inte lika på-liv-och-död idag, men visst, vedhanteringen tar nog sin . Ved – dags att planera för nästa vinter.


Det börjar glesna i vedboden men mina beräkningar håller och jag räknar med att ha tillräckligt med ved för den här säsongen. Dags att börja förbereda för. Vill man lära sig mycket om ved ska man läsa boken Ved av Lars Mytting. På väg ut mot Horns udde ligger Västerviks största vedfabrik. Kapning och paketering av björkved pågår för fullt.


Varför det räcker med bara 1-kubik är för att det finns björkved att elda hela vitern me men jag sitter heller med för mycket ved än för lite. Jag har aldrig tidigare känt en sådan trygghet inför den kommande vintern som jag gör detta året. Det är egentligen mycket som spelar in där. Men en stor del till att jag känner denna trygghet är för att min vedbod är helt full av ved.


Förra året den här tiden så var jag orolig, därför att jag visste att min ved inte . Jag har inte ens kommit halvvägs på det facket som var helt tomt vid nyår förra vintern , har ju eldat en hel del bösved när det varit milt och lägre värme behov. Det tar lite mer tid och kraft att elda ved som är krokig, för kort och vresig. Det hänger sig och lever rövare så det blir mycket spring och lite värme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.