fredag 28 april 2017

Trädfällning som går snett

Bertil i skogen, Fiskar - Duration: 2:51. Tar man sig an mindre träd så kan denna vägledning vara värdefull medan större träd kräver expertis genom avancerad trädfällning. Första tipset, vänd dig till.


För din egen skull se till att du kan sätta dig i säkerhet när trädet faller, gärna då genom att snabbt avlägsna dig snett bakåt från trädet. Du skall ha kontrollerat att.

En film av en misslyckad trädfällning i Burträsk florerar på sociala medier. Här ses filmen som laddades upp av Anders Lindroth. Skulle sågningen av brytmånen misslyckas, t. Om svärdet når igenom stammen sågar du efter insticket och justeringen av brytmånsbredden snett bakåt och spar ett hörn med okapat trä i bakkanten. Trädet står nu fortfarande . I denna guide kommer du att lära dig exakt hur du fäller ett träd på egen hand.


Att fälla ett träd är ingen lätt sak att göra,. Om du inte är en professionellt utbildad arborist och tillgång till rätt redskap, så är det alltid .

Att beskära ett träd är inte en lätt sak att göra, i de majoriteten utav fallen är det smartast att anlita någon som gör jobbet åt dig så inget går snett. Jag vill fälla tre stora träd vid tomtgränsen. Faller de fel så kan de skada människor och egendom.


Om jag ber någon fälla dessa träd och något går snett , vad händer då juridiskt? Gäller min hemförsäkring eller är den hjälpsamme trädfällaren ensam ansvarig och således beroende av . Träd faller rakt ned i vardagsrummet när grannen tar fram motorsågen. Här är trädfällningen som inte går som planerat.


Trots traktorns hjälp går allt snett. Körde med hunden i bagageluckan. Men trots att arbetarna har tagit hjälp av en traktor för att säkra fällningen så går allt snett. Efter drygt två minuters kamp faller trädet bara några meter . Säkra upp omgivningen på instabila träd innan du fäller det valda trädet, särskilt ruttna träd har en tendens att falla vid minsta instabilitet.


Fäll dem först så undviker du att de rasar eller går av vid påfällning. Ett fallande träd är nog så mycket att hålla koll på. Hindrande småträd bör också tas ner innan fällning . Vi har en å där alla träd lutar över ån mer eller mindre, jag ser framför mig att man kopplar vinchen och drar och trädet går i ån ändå som är rätt ström,.

Jag funderar på stödben om man ska dra, vinschen är monterad lite dumt mitt på för att få bra drag bakåt men om man spänner några slanor snett mot . Trädfällning går inte till på det sättet som anges här. Det är inte så att man väntar till trädet faller - och plötsligt kommer en hund - och snabbt ändrar man vart trädet faller. Har fällt en del träd själv då jag hade skog förr i tiden och jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig hur detta skulle ha inträffat. Innan man fäller måste man kontrollera att det inte finns några hinder i vägen, delvis trädets fallriktning, men även snett bakåt från trädet, där man sätter sig i säkerhet när trädet faller. Gör man brytmånen för bred så går trädfällningen tungt.


Här är en skogsmaskin som kallas för EcoLog 590D med Kesla 28RH med vilken det ser ut att gå rätt så snabbt att fälla och avkvista träd. En trädfällning behöver inte vara tekniskt svår men kan däremot vara mycket farlig om den görs på fel sätt. Enorma krafter sätts i rörelse och det kan bli katastrofala följder om något går snett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.