tisdag 26 maj 2015

Bredare däck på samma fälg

Hur breda däck på fälgen eller hur bred fälg passar till däcken - se rekommenderad däckbredd och fälgbredd. Japp dom tar en hundring mindre för samma däck som jag tittat på på Nordendäck tongue . Olika bredd på fram och bakdäcken? Fälgbredd Fälgstorlek - vilken passar?


Förutom att däcket måste passa fälgens storlek, tex tum, måste du även däckets bredd passa fälgen.

Nedan finns tabell fälgstorlek, . Hur vet jag hur breda däck jag får på mina fälgar ? Får jag byta däckdimension? Bredden skall även den stämma överens, men här är det inte lika kritiskt utan man kan ibland laborera lite med bredden för att få till en bra kombination. En tum bred fälg skulle enligt . Ja det är helt OK, du kan tom ha en högre profil bak än fram om du håller dig inom den graden. Blir det sämre med bredare däck bak på en fyrhjulsdriven bil?


Inget man brukar märka av direkt men det blir mer understyrning.

Sen har tillkommit som är likadant i diametern men har bredare och därmed tyngre däck. Jag menar, fortsätter man uppåt i bredd så vid en gräns måste ju däcket bli så brett att det inte vill sitta kvar på fälgen. Tror ni att det skulle funka med 195:or eller kanske ännu smalare (185) på dessa fälgar ? Och då kommer såklart frågan: hur breda är fälgarna. Diskussion ohur breda däck på och 5breda fälgar i AutoPower Forum -Serien.


Jag tror att det låter som det ska faktiskt. Jag har inte speciellt mycket fälg kvar på mina 10xmed 255mm däck med 40-procentig profil. Hittar inte direkt nån info när jag kikar på fälgarna heller. Det var därför jag hoppades på att det kanske kan finnas nån fingervisning för hur breda däck man kan ha i förhållande till hur breda fälgar man har.


Frågan är bara hur lågt man kan gå. Om fälgen är tillräckligt bred är svårt att svara på utan att veta vad du har för däck nu och hur bred fälgen är. Satte ett lite bredare däck bak på Tenerén (som har samma fälgdimensioner som din) en gång då det bara fanns ett 1Karoo till hands. Kostnadsmässigt blev det då samma pris eller till och med dyrare med frakt att köpa däcken på nätet och sedan få dem påsatta på fälgen av en annan firma. Denna däckstorlek kan ändras mm bredare eller smalare (det första numret i storleken, t.ex.


15 innebär att däcket är 1mm brett). Tumstorlek (fälgstorlek). Funderar på att byta däck på en traktor, det sitter 12.

Däcket passar till fälg med storlek 5. Vilken storlek ska man ha om man vill ha dom bredare, men vill ha samma höjd på dom? Körde 1breda r- däck på samma fälgar och det var helt okej, bredare är nog att ta i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.