onsdag 27 maj 2015

M10 gänga ytterdiameter

Varje gängdimension karaktäriseras av sin ytterdiameter D och stigning P. Gängornas flanker bildar vinkeln grader och den yttre åttondelen och den inre fjärdedelen av gängorna är avskurna (se figur). M-gängor är symmetriska och V-formade. M men om gängan är rullad så blir diametern något större, så ska du borra, borra minst 5mm större . M-g ängor är symmetriska och V-formade.


På millimeterskruvar mäts stigningen i millimeter, ex.

Mhar en stigning på mm. Som standard enligt ISO finns även en Mmillimeterskruv i tre olika fingängade stigningar, 75mm, 1. För tumskruvar beräknas gängstinginen i antalet stigningar per tum (2mm), ex. Män på en Mär för att . Jag ska göra en Mgrov gänga , men jag vill ha hjälp med hur stort hål jag ska förborra.


Enligt mina sökningar på internet får jag dock . Vilken mutter ska jag ha? Hur mäter man upp gängstorlek ?

Gängor klassificeras enligt de huvudfunktioner de fyller i komponenten. Gängningens grundprinciper. Internationella standarder. Gänglängder (Översikt), 504- 507. Rekommenderade borrdiametrar för olika gängor, 508.


Riktvärden för håldiametrar - frigående hål, 509. Gängpressande skruv med ST- gänga , 510- 511 . METRISK GÄNGA , NORMAL STIGNING. ROSTFRITT (A2) OCH SYRAFAST (A4) MATERIAL.


Momentspridningen max ± ). Tror jag har 9mm, funkar det? Alltså inte borrstorleken utan bulten! Större delen av monteringsmomentet går åt till att övervinna friktionen i gänga (c: a ) samt mot huvud eller mutterns anliggningsyta (c:a ). I andra fall behöver man göra en skruv eller yttergänga och då ska ämnet vara lagom tjockt för att det ska bli bra. Gänga grov, Stigning, Max Kärndia (mm). Jag behöver minska en gängning från Mtill Mmed någon typ av insats.


Jag kom att tänka på Helicoil men kom sedan på att yttergängan för Helicoil inte är M- dimension utan deras egen. Finns det gänginsatser som har både ytter och innergänga i M-storlek?

Bultämnets diameter måste vara mindre än än skruvgängans ytterdiameter. Bultämnesdiametern = gängans ytterdiameter - x stigningen. Tidigare ägare har lagat en trasig grenrörspinnbult gennom att byta ut m8an till en m10.


M8-Helicoil har ju skapligt rätt ytterdiameter , men moch mhar ju olika stigning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.