onsdag 20 maj 2015

Vilken motorolja skall jag köpa

Vill du veta vilken typ av olja som passar din bil, lastbil, skåpbil eller något annat fordon? Finn rätt motorolja för din bil. Nu kan du söka fram vilken motorolja som passar din bil genom att ange ditt registreringsnummer. Skriv ditt registreringsnummer i fältet och se vilken olja som är rätt för din bil.


Alla våra motoroljor uppfyller kvalitetskraven hos ACEA och API. Utöver storsäljare som motorolja och kylarvätska har vi självklart även ett stort utbud av till exempel växellådsolja och bromsvätska.

Om du nyligen bytt olja , till exempel i samband med service, bör du helst fylla på med exakt samma olja. Kolla i serviceboken så ser du vilken som har använts. För att hitta rätt olja till din bil . Hur ska man veta vilken olja man ska välja på macken?


Det finns en mängd olika typer – här får du veta hur du ska tänka när du står och väljer i hyllan! Genom att välja rätt sorts olja till din motor, förlänger du livslängden på din motor samtidigt som du minskar bränsleförbrukningen. När du väl vet vilken olja din bil kör bäst på, så återstår det bara för dig att klura ut hur mycket olja som du ska fylla på.


Om du har tömt bilen på olja för att göra ett . Volvo motorolja – Hitta den olja som passar bäst till din Volvo, inklusive oljor som uppfyller Volvo specifikationer, samt information om hur du kan spara pengar och bränsle med olja.

Vilken olja ska jag köpa till min Volvo? Det finns Mobil motorolja som är framtagen speciellt för Ford Focus-modeller, som t. Sökfunktionen verkar vara ur funktion just nu. Därför skapar jag en ny trå lär ju finnas en hel del sånna här trådar. Vet inte om jag ska köpa minelarolja, delsyntet eller helsyntet?


Bilen är en Honda Civic -94. Vår guide hjälper dig på vägen. Eftersom jag är en snål jävel är det frestande med Biltemas delsyntetiska olja, . Vad oljestickan betyder gällande motorolja. Oljan skyddar motorn genom att den smörjer de olika. Väljer du rätt motorolja kan du förlänga livslängden på din motor – och minska bränsleförbrukningen.


Funderar du på att köpa bil istället? Men olika bilar behöver. Det är viktigt att du följer rekommendationen i instruktionsboken om vilken viskositet som oljan ska ha för just din motor. Behöver du hjälp med att hitta rätt motorolja ? Här kan du söka på registreringsnummer, märke eller modell för hitta rätt motorolja till ditt fordon. Här hittar du vilken viskositet samt kvalitetsklassning som krävs för din bilmodell.


Vet inte hur man ska gradera oljor, men tex Castrol har ju bytt totalt sitt sortiment precis nu, så några slutsatser om oljan är väl svårt att göra ännu.

Sist köpte jag olja på Ford och då skulle det vara delsyntet 5W-30. Bakaxlen delar olja med växellåda och hydraulik, därför får INTE hydraulolja användas. Hydraulolja smörjer inte växellådan tillräckligt och kan därmed ska transmissionen om . Använd vanlig motorolja samma som i motorn.


En 0W- olja är något tunnare än en med lägsta viskositetsangivelsen 5W men bägge lämpar sig för vinterbruk i Sverige. Efter att jag köpt en begagnad Saab framkom att verkstaden gjort en felaktig reparation. Jag ska byta olja i min -92:a. Jag har inte bytt förut och har inga papper på vad det är för olja tidigare (importerad) Vad ska jag ha för olja ? Kan man se på den nuvarande oljan om det är syntetolja eller inte ? Gör det något om man haft vanlig olja och sedan byter till syntet ellet tvärt om ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.