I början jagar och samlar man bara mat det dröjer några tusen år till innan man börjar odla. Bronsåldern Här börjar vi räkna vår . De första djuren och växterna dyker upp för 7miljoner år sedan, och vi stöter på våra första människoliknande förfäder i Afrika för miljoner år sedan. Forntid är en tid för mycket länge sedan.
Den kallas också förhistorisk tid.
Forntiden börjar med jordens skapelse för miljarder år sedan. Denna tid kallas istiden. Människorna levde på att jaga, fiska och samla växter som gick att . Sveriges tidslinje , från Istid till Nutid.
Här kan du bland annat läsa om några av de mest kända svenska och utländska konstnärerna. De tre åldrarna har fått sina namn efter de material som människornas verktyg mestadels . Skolplus drivs av MG MediaGrafix som bl. Hela vår historia på 2xmeter!
En meter lång tidslinje och 1färgbilder att fästa på den ger dina elever en tydlig bild av vår historia på ett aktivt och roligt sätt. Sätt upp den i klassrum eller korridor! Vår snygga tidslinje för forntiden.
Vi har avslutat vårt arbete med forntiden. I denna bok har vi hittat information om länderna. Vi skriver om världsdelar. För att eleverna inte ska få panik vid blotta anblicken av uppgiften så låter jag dem först fylla i vad de själva kommer ihåg (med bläckpenna), och sen fylla i resten . Kristina visar järnåldern på en tidslinje.
Klassen räknar ut att silverskatten är över tusen år gammal. I historia brukar man rita tidslinjer. På tidslinjen kan man se i vilken ordning olika tider kommer.
Den första tiden kallas stenåldern. Då kom de första människorna till Norden. Här kan du lära dig mer om anglosaxarna, de germanska stammar som invaderade England på 400- och 500-talen.
Se åtta animationer som beskriver hur de levde, vad de trodde på, deras kultur och mycket annat. Och vad blev det av dem till slut ? Eleverna i åk har arbetat med det i många veckor och det har varit ett arbete fyll.
Bedömningsmatris till arbetsområdet forntiden. Målet är att eleven ska få en tydlig bild av forntiden och dess perioder, men framförallt att eleven ska få en klar bild över tidslinjer och tidsbegrepp som dåtid och nutid och allt som rör sig där. Kunna förstå en tidslinje och begreppen dåti nutid och framtid.
Vi kommer att arbeta med människans uppkomst och forntiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.