onsdag 28 september 2016

Grundinställning husqvarna motorsåg

Först lågvarvs munstycket. Om sågen ej går bra, justera L max medurs. Justera sedan L moturs till bäst acceleration och klipp. Sen jag försökte utföra lite underhåll på den har den dock betett sig ganska konstigt och eftersom jag är en sån nolla vad gäller motorer tänkte jag fråga.


Förmodligen är det egentligen en fråga om förbränningsmotorer generellt. Motorsågar kan vara farliga!

Använd alltid godkända skyddshandskar. Regelbunden rengöring krävs. Symboler på maskinen: VARNING! Slarvigt eller felaktigt användande kan resultera i allvarliga skador eller dödsfall för föraren eller andra.


Finns det några grundknep? Den motorsåg jag har har vreden L, H och tomgångsskruv. Där tomgångsskruven endast vrider lite på själva gasreglaget. Varför är motorsågen svår att starta?

Det finns många möjliga förklaringar och det är svårt att säga säkert utan att känna symptomen bättre. De flesta motorsågar kräver många drag i startsnöret om de stått en tid eller om man kört slut på bensinen. Det är en gammal Jonsered. Det finns en stor justerskruv och små (märkta H och L).


Husqvarna 2har två luftfilter). Det är vår uppriktiga önskan att sågen skall fylla de förväntningar Ni ställer på den. Emellertid måste motorsigen lika väl som andra arbetsmaskiner ges en regelbunden och riktig skötsel för att fungera perfekt. Rengöring av lufrfillrec. Inställning av förgasaren.


Nu brukar sågen starta fint. Om man fortsätter med choke efter punkt så blir den sur direkt och du kan dra tills du blir blå. Hur är grundinställningen på denna röjsåg? Jag får den att starta, men den tål inte gas.


Då måste jag choka tills den tänder. Verkar som det blir vacuum i tanken. Ett annat hett tips är annars att kolla att. Bränslenålarnas inställning ?

Fastsättning av motorsåg. Montering av tändstiftsskydd. VARNING: Lossa alltid tändkabeln och placera den så att den inte kan komma i kontakt med tändstiftet.


Då undviker du att motorsågen startas oavsiktligt vid installa- tion, transport, justering eller reparation av sågen (utom vid förgasarjustering). Denna motorsåg för skogsbruk är endast avsedd för att såga i trä. Byte av startsnöre - bluemoln. Förra helgen när jag drog igång motorn här hemma i trädgården gick startsnöret av. Det var tur att det var i trädgården det hände så jag slapp lyfta i och.


Har meckat lite med min. Men jag tycker att det borde finnas nån standard inställning på förgasaren oavsett fabrikat. Jag har bara hafft med husqvarna att göra och då var det 5varv på både luft och soppa. Oftast framgår det i instruktionsböckerna att den inställning som finns när röjsågen köps ska vara kvar de första timmarna man kör röjsågen.


Därefter bör en finjustering ske. Om det är svårt att starta röjsågen kan det . Kontrollera skärutrustningens montering och justering. Läs igenom bruksanvisningen noggrant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.