fredag 30 september 2016

Insatsgänga biltema

Ersätter skadade gängor. Gänginsatser av rostfritt stål. Komplett reparationssats med borr, gängtapp, gänginsatser och monteringsverktyg. Levereras i kraftig plåtlåda.


Stålinsatser som ersätter skadade tändstiftsgängor.

Kraftig stålinsats med gängor. Välj varuhus, Bollnäs, Borlänge, Borås, Gävle, Göteborg (Backaplan), Göteborg (Sisjön), Halmsta Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Karlskoga, Karlskrona . Gängreparationssats för enkel och snabb reparation av skadade gängor i oljepluggshålet. Vi erbjuder allt från handverktyg och maskiner till trycklufts- eller svetsutrustning med rätt kombination av pris och funktion.


En guide för Twostrokerider. Gängorna var helt slut för en av hjulbultarna på min bil. Här visar jag hur jag borrar upp den och ersätter med.

Dom använder till och med samma bild på deras respektive hemsidor. Frågan lyder, kan man laga lite gängor utan större hållfasthetskrav med dessa satser eller måste man gå på tex . Biltemas insatsgängor har samma storlek som Helicoils och många andra av samma typ från andra tillverkare, så du kan antingen köpa biltemas kompletta verktygssats med tio(?) insatsgängor för ett par hundralappar, eller bara ett paket lösa insatser för nån femtilapp men då får du improvisera med något . Sen om du känner att du kommer meka lite i ditt liv så tycker jag att du ska köpa en gängreparationssats M5-Mkostar typ bara dubbelt så mycket på ebay som bara att köpa en Mgängreparationssats på Biltema. Hittar du ingen bult som . Nu undrar jag om det är någon som lyckats laga gängan för oljepluggen med insatsgänga ( typ helicoli)? Det ser ut som man kan skruva ut oljetråget utan att ta ur motorn, men min.


Fixade oljepluggen med verktyg och insats från Biltema. Vet någon var man kan hitta insatsgängor till dessa, helst utan att behöva betala en mindre förmögenhet? Har en cfmoto allroad 5från som funkar klockrent i skogen med min timmervagn och nyinköpta vahva jussi kran. Mitt problem sedan en tid är att oljepluggen läcker och jag kan inte.


Biltema har sån utrustning, enkla satser och billigt. Citat Ursprungligen postat av NightMaaN. Popnuts fattade jag, och antog att du menade Helicoil när du skrev insatsgänga. Finns det andra tillverkare?


EDIT Det här settet borde väl göra susen?

Samma företag har också en produkt som heter Big-sert, som är en större hylsa som kan användas om man redan använt en normal insatsgänga. Skruva i en skruv i niten och slå hårt på den med en hammare, har du tur så sträcker niten på sig så att den släpper, har du otur så slår du antingen sönder gängorna i den eller så bular du ramen runt niten. Vi börjar med att prova en stålinsats från Biltema. Här handlar det inte om en spiral, utan en insatshylsa av stål med både ut- och invändiga gängor.


Här saknades tyvärr riktiga instruktioner om arbetsförfarandet. Den medföljande gängtappen som syns på bild är rejält fasad och ger intrycket av att man ska . Jepp, Biltemas insatsgängor är i stål. Det jag misslyckades med var gängningen för att få i insatsen i toppen, gängorna såg finfina ut men i sista sekund så lyckades jag rensa även de nya gängorna då gängtappen tog i arbetsbordet utan att jag märkte det :mad: Men min förhoppning är att det finns ännu . Helicoil som är ursprungsnamnet för gänglagnings prylar känner varenda bilmeck till. Nu har vi ju redan en lagom trevlig gästbokskonversation men jag kan ju tipsa i den här tråden om en annan tråd angående helicoils och inserts så att vi alla slipper ruttna skidor . Upptäckte att tanken skakade lite. Hade visst fått gängpaj i ramen vid skruven till den gummiupphängda infästningen.


Sitter i bakkant på tanken på min Mean Streak. Nån som vet var man hittar insatsgängor hos någon kedja? De vanliga biltema , clas ohlsson, mekonomen har det inte. Gängsats att köpa på BilTema och dem flesta affärer som säljer verktyg. Inget svårt att få tag i är det inte iallafall!


Titta gärna i en välsorterad järnhandel, där har de bra kvalité på grejerna och skillnaden mot dåliga verktyg kan vara som natt och dag. Samma gäller borrar, där du hittar gängtappar finns garanterat vettiga borrar .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.