fredag 22 december 2017

Sälja varor som privatperson

Handel med varor och tjänster har olika konsekvenser gällande beskattning. Om du säljer varor vid enstaka tillfällen beskattas detta inte enligt samma regler som vid mer omfattande försäljning. Tänk på att alltid inkludera momsen i det pris du anger om din försäljning riktar sig till privatperson. Information om försäljning på internet. Fråga om försäljning på Internet.


Dessutom säljer ju många grossister INTE till privat personer.

Var ska man då köpa grejer att tjäna pengar på. Beror givetvis på vad du vill handla me allt går ju inte . Rädd för skatteverket när jag säljer på Tradera. Varorna är jätte bra och en del är dem är oanvända.


Jag köpte till mig själv som privatperson. Nu undrar jag om jag kan sälja dessa varor till . Vid handel på internet brukar man skilja på offline-handel och online-handel. Vid offline-handel är det fråga om vanliga . När du köper något av en privatperson gäller köplagen.

Säljaren kan exempelvis välja att sälja en begagnad vara i befintligt skick. När du handlar något från en privatperson eller om du själv säljer varor till andra privatpersoner gäller. När du handlar av en privatperson , exempelvis på Blocket, kan du inte ångra dig på samma sätt som om du handlar av ett företag.


För att ångerrätt ska gälla . Du ska inte lägga på moms på varor där du inte haft möjlighet att dra moms på när du själv köpte dem. Och har man köpt en vara från en privatperson borde väl det tolkas som att man inte haft möjlighet att dra momsen. Någon annan får rätta mig om jag har fel, för jag blev helt plötsligt osäker. Problemet uppstår aldrig för varor utan bara tjänster då du som köpare kan bli arbetsgivare om du köper en tjänst som innebär att privatpersonen ses som.


Ett väldigt grundläggande exempel är när du t. Moms när man säljer varor till andra EU-länder. Hur gör man med momsen på varor som man säljer till kunder i ett annat EU land? Det är inte helt enkelt att förstå sig på detta. Om jag vill sälja till kunder i Norge, ska jag fakturera med moms eller utan moms ? Säljer du för (omsätter) varor inom Norge för mer än 50K NOK ska du registrera dig hos norska Skatteverket. Detta gäller både om du säljer till norska privatpersoner eller företag.


När du som privatperson säljer bil till en annan privatperson är det avtalslagens och (framförallt) köplagens bestämmelser som ger de viktigaste rättsreglerna för affären. Köplagen är, till skillnad från konsumentköplagen som gäller vid köp av bil från en näringsidkare, dispositiv till sin karaktär. Hur som helst undrar jag nu detta - är detta lagligt?


Att köpa från utländska grossister och sälja vidare för att tjäna pengar?

Måste jag registrera mig som företagare eller kan jag sälja nya inköpta saker som privatperson ? Behöver jag deklarera, betala skatt för detta? Jag hade väl tänkt att sälja runt varor i . Om jag som privatperson säljer ett objektiv och köparen ber om att få ett momskvitto av mig. Vad innebär det då för mig som säljare?


Tänker liksom skattemässigt. Eller gör det liksom ingen skillnad för mig - som privatperson - om jag säljer det med momskvitto eller ej? Vi undersöker här vad som gäller när du säljer varor till andra EU-länder. Det gör du även om du säljer till en privatperson i ett annat EU-lan eftersom privatpersoner inte har VAT-nummer.


Din kun det vill säga. Det finns alltså ett antal krav för att du ska få sälja varor momsfritt till andra EU-länder: Köparen ska vara . Sen blir det någon skillnad om jag köper något från en privatperson som den här personen har köpt tidigare eller som den här personen har skapat själv? Om man tjänar pengar på saker eller tjänster som man säljer , ska man ha företag. Vinstmarginalbeskattning får användas vid vidareförsäljning av begagnade varor , konstverk, samlarföremål och antikviteter.


Förenklat beskrivet krävs det att företaget som vill sälja VMB- varor har köpt in dessa varor från någon som inte har tagit ut moms på sin försäljning, exempelvis gjort ett inköp från en privatperson. Ska du sälja varor till länder utanför EU handlar det om export och du ska inte lägga någon moms. Du ska kunna visa att varan har lämnat Sverige och EU.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.