fredag 22 december 2017

Tips arbeta med bokstäver

Jag fick ett önskemål om tips om hur man arbetar med bokstäver … Oj, tänkte jag, det var ett stort önskemål! Det finns ju blandade tips och mycket material under etiketterna svenska och varsågo men här kommer nu en massa allmänna tips. Det kanske är lite ostrukturerat, för jag har . Så hur gör då lärare med detta oundvikliga?


Jag menar givetvis bokstäverna.

I alfabetsordning, någon annan ordning eller kanske efter utseende? Gör alla samma, sker det individuellt? Hör gärna av er med inspirerande tips kring . Syftet med arbetsbladen är att eleverna ges möjlighet att öva varje bokstav för sig samt i ett sammanhang.


De kan ses som ett komplement till ett arbetsmaterial du redan använder eller som startpunkt i bokstavsarbetet. Vissa av orden är valda för att utöka elevernas ordförrå till exempel juvel. Vidare har jag tillsammans med nära kollegor, utvecklat ett sätt att arbeta med bokstavsinlärning som vi kallar för Bokstavsskogen.


Det är uppbyggt på liknande sätt som Sagoskogen, dock är innehållet inte detsamma.

Jag tror på bokstavsinlärning där eleverna får möjlighet att lära sig bokstäver och allt som . Hitta och spara idéer om Arbetsblad med bokstäver på Pinterest. Visa fler idéer om Tracing worksheets. Jag tror nog att man kan lära sig det i oändliga gånger och vid olika tillfällen.


Låt mig tänka öppet: Alfabetet är en mänsklig konstruktion. Det har väl tillkommit bokstäver under mänsklig utveckling. Det moderna alfabetet kom väl med skrivkonsten. Här lägger jag upp det pedagogiska material som presenteras på min blogg. Det mesta är mitt eget och mycket är fritt att använda själv, då är det länkar direkt till dokumentet i inlägget.


I de fall där jag använt material från andra bloggar och hemsidor finns länkar direkt dit. Om du använder något av mitt material, skriv gärna . Vilka bokstäver kommer före och efter? Vilken bokstav slutar alfabetet med osv.


Vi jobbar med bokstäver och jag försöker alltid hitta på roliga uppgifter med . Genom det digitala skrivandet och annat arbete har alla eleverna lärt sig bokstävernas namn och hur de låter och har nu bara bokstavsformandet kvar. Detta gör att vi kan arbeta intensivt med att lära oss forma alla bokstäver nu i början av tvåan. När vi arbetat igenom hela alfabetet kommer vi att fortsätta .

I skrivdansen använder man ofta båda händerna samtidigt för att träna båda hjärnhalvorna. Välkomna att titta på vårt arbete med Skrivdans. När jag berättar sagor använder jag flanobilder eller mina sagopåsar där allting syns . Här hittar du spel och appar där man kan bekanta sig med bokstäverna i alfabetet, exempelvis hur de ser ut och hur de formas. I detta inlägg tänker jag berätta om min struktur gällande bokstavsarbetet i åk. Avslutningsvis kollar vi in bokstavsidorna i vår läsebok och tränar på att ljuda med de bokstäver vi lärt oss.


Liknande arbete vi tidigare gjort tillsammans. Vill du få fler tips och idéer om praktiska jobba med bokstaven eller skrivuppgifter kan du bläddra dig bakåt i mina svenska inlägg så finns det fler . På vilket sätt använder ni bokstäver ? Vi pedagoger i förskoleklassen på Södra Råtorps skola funderade mycket kring hur vi kunde få eleverna att lära sig bokstäverna på ett mer lustfyllt sätt. Innehållet i resväskan gav ramen till veckans arbete , men öppnade upp för delaktighet, förslag och idéer från eleverna om vad vi kunde göra med . När barnen visar intresse för ord och bokstäver kan man på ett lustfullt sätt stimulera intresset med hjälp av appen Ordens magi. Om barnen redan kan bokstavera sitt namn kan man utveckla intresset vidare med olika ord som exempelvis hun katt, han, hon o. Börja med att fråga barnen om vilket ord som ska skrivas.


Detta bokstavsspel är gratis och spelas online. Stora bokstäver (A - J) som tog minuter. Någon hade problem på nivå 1. Vet du vad alla bokstäverna i alfabetet heter?


På varje nivå ska du klara av tio ljud på bokstavsnamn och du har alltid tre olika bokstäver att välja mellan. En välutvecklad fonologisk medvetenhet innebär att barnet kan göra om ett ord till annat genom att lägga till, ta bort eller byta ut bokstäver , t ex pil- bil. Detta sätt att arbeta med praxisalfabetet stärker barnens fonologiska utveckling, men också den fonologiska medvetenheten och metoden börjar redan i . Serien och övningarna vill aktivera flera sinnen i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.